Boeing Renton Factory, hvor 737 produceres. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Boeing står til bøder på næsten 20 millioner kroner

De amerikanske luftfartsmyndigheder mener, at Boeing skal betale store millionbøder på grund af manglende kvalitetskontrol. Bøderne er en del af efterspillet fra tidligere hændelser med Boeing 737 MAX.

De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, ønsker at give Boeing en bødestraf på 3,1 millioner dollars svarende til 19,6 millioner danske kroner.

Det sker, fordi FAA mener, at Boeing er skyldig i en række sikkerhedsbrud, som blandt andet var skyld i den hændelse i januar 2024, hvor et dørpanel blæste ud på en Boeing 737 MAX 9 fra Alaska Airlines. Derudover mener FAA, at Boeing har forsøgt at påvirke uafhængigheden af sikkerhedsansvarlige, det skriver Reuters.

Fra FAA lyder det også, at man har hundredvis af anmærkninger på kvalitetskontrollen på Boeings fabrik i Renton, Washington, som producerer 737’ere, samt på Boeings underleverandør Spirit AeroSystems’ 737-fabrik i Wichita, Kansas, i perioden september 2023 til februar 2024.

Medarbejder pressede medarbejder
Uheldet med dørpanelet hos Alaska Airlines skyldtes, at der manglede fire bolte, som skulle fæstne dørpanelet. Hændelsen førte til, at MAX 9’ere blev grounded i to uger, og der blev indført et produktionsloft på 38 Boeing 737’ere om måneden, hvilket stadig er tilfældet.

FAA meddelte også, at Boeing præsenterede FAA for to fly, som ikke var flyvedygtige, da man søgte godkendelse til at sende flyene på vingerne, og at flyproducenten ikke formåede at følge egne kvalitetssystemer.

FAA melder også om et tilfælde, hvor en Boeing-medarbejder pressede en anden medarbejder, som arbejdede på vegne af FAA og skulle godkende et specifikt Boeing 737 MAX-fly, således flyet kunne blive leveret til tiden, selvom medarbejderen, som førte kontrol, ikke mente, at flyet levede op til standarderne.

Har 30 dage til at svare
Boeing har nu fået 30 dage til at svare på FAA’s foreslåede bøder, og her lyder det, at man er i gang med at se de pågældende bøder igennem. Samtidig lyder det fra Boeing, at man arbejder på at forbedre sikkerhedskulturen, kvaliteten og ansvarsfølelsen på tværs af driften.

De aktuelle bøder er ikke den eneste kritik rettet mod Boeing. I juni meddelte The National Transportation Safety Board, at Boeing ikke havde givet tilstrækkelig træning, vejledning og tilsyn. Sikkerhedsmyndigheden rettede her skarp kritik mod Boeings sikkerhedskultur, men også mod FAA, som man ikke mente førte tilsyn, der var gode nok.

FAA har siden starten af 2024 ført udvidet fysisk tilsyn med Boeings produktion. Her fandt man sidste år 97 tilfælde, hvor Boeing ikke har overholdt reglerne.

Alaska Airlines-hændelsen fik samtidig det amerikanske justitsministerium til at indlede en strafferetlig efterforskning og erklære, at Boeing ikke overholdt en tiltaleaftale fra 2021.

 

Relaterede artikler:

Efter styrt: Beder flyselskaber holde øje med brændstoftilførslen

Hård kritik af Boeing og FAA i havarirapport

Stigende pres på Boeing i MAX 9-sagen – Opd.