- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Boeing vil rekruttere flere hundrede til MAX-klargøring

I Grant County International Airport (også kendt som Moses Lake, red.) i den amerikanske delstat Washington står i massevis af nye Boeing 737 MAX-fly og venter på at blive klargjort til levering.

MAX-flyene har været grounded siden den 12 . marts i år, og selvom Boeing har valgt at reducere produktionsraten med 20 procent fra 52 til 42 fly om måneden, vil en hurtig hovedregning afsløre, at der står flere hundrede fly og venter på at kunne blive leveret til flyselskaberne.

Hos Boeing har man tidligere meldt ud, at man håbede at kunne genoptage leveringer i begyndelsen af fjerde kvartal, hvilket vil sige i løbet af oktober, og tidligere på ugen meddelte den amerikanske flyproducent, ifølge Reuters, at man forventer at ansætte “flere hundrede” midlertidigt ansatte til at bistå med klargøringen af de mange fly.

Dette er det første officielle tiltag, som Boeing har annonceret for at afhjælpe den flaskehals, der er opstået, og som presser selskabets indtjening og likviditet.

Regning på over 50 milliarder kroner
Det kræver dog først, at Boeing får godkendt de ændringer af MAX´ens computersystem, der var en medvirkende årsag til to flystyrt i Indonesien og Etiopien, der samlet har krævet 346 dødsofre. Denne godkendelse er stadig ikke faldet på plads.

Derfor varer det endnu en rum tid, inden en af luftfartshistoriens største logistiske operationer vil kunne tage sin begyndelse, når flere hundrede fly skal ud til de utålmodigt ventende flyselskaber. Indtil videre har de fleste flyselskaber taget MAX-flyene ud af trafikprogrammet resten af 2019.

Foreløbigt har MAX-krisen kostet Boeing omkring otte milliarder dollars, eller hvad der svarer til 54 milliarder danske kroner. Det skyldes primært kompensationer til flyselskaberne samt den lavere produktionsrate.

Fly parkeret mange steder
Det er planen, at alle flyene, der i øjeblikket er opmagasineret i Moses Lake, skal tilbage til produktionsfaciliteterne i Seattle-området, når de amerikanske luftfartsmyndigheder har godkendt den nye software og flyene skal gøres klar til levering.

Selvom der står mange fly i Grant County International Airport i Moses Lake, har Boeing også opmagasineret MAX-fly i San Antonio i Texas samt på flyproducentens produktionsarealer i Renton og Everett.

 

Relaterede artikler:

Boeing kan blive tvunget til at indstille MAX-produktion

Boeing-omsætning falder med 66 procent

Boeing kendte til MAX-problemer før Lion Air-ulykken