Boeing Rention Factory, hvor 737 produceres. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Boeing-omsætning falder med 66 procent

Omsætningen i Boeing Commercial Airplanes er i andet kvartal af 2019 faldet med 66 procent fra 13,9 mia. til 4,9 mia. dollars, hvilket svarer til et fald på 61,8 mia. kroner.

Den amerikanske flyproducent The Boeing Company har i dag offentliggjort resultatet for andet kvartal af 2019, og samlet må koncernen præsentere et nettounderskud på 2,9 milliarder dollars på baggrund af et omsætningsfald på hele 35 procent.

Zoomer man ind på resultatet for Commercial Airplanes-divisionen finder man årsagen til den katastrofale resultat. Som følge af MAX-krisen har Boeing blot leveret 90 kommercielle fly mod 194 i samme periode året før. Det betyder, at omsætningen i denne division er faldet med 66 procent fra 13,9 til 4,7 milliarder dollars.

Der er således – omregnet i danske kroner – faktureret for  et beløb, der er 61,8 milliarder kroner lavere end i samme periode året før. Dermed havner divisionens resultat på et minus på 4,95 milliarder dollars mod et overskud på næsten 1,8 milliarder dollars året før.

Hertil skal det dog siges, at Boeing har fejet med den brede kost og hensat et betydeligt beløb til kompensationer til de mange flyselskaber, der er blevet berørt af groundingen af MAX-flyene siden den 12. marts i år. I sidste uge kunne Boeing således offentliggøre, at der i kvartalet er hensat omkring 5,6 milliarder dollars til tab på MAX-krisen, eller hvad der svarer til 37,2 milliarder kroner.

Halvering af flyleverancer
Af Boeings regnskabsmeddelelse fremgår det, at ud af 90 leverede kommercielle fly i andet kvartal, var der 42 787 Dreamlinere. Herudover fremhæver Boeing, at der i kvartalet er sikret ordrer på to 777 fragtfly til DHL og seks 767 fragtfly til FedEx. Flyproducenten henviser også til Paris Air Show, hvor IAG underskrev en intentionsaftale om at købe 200 eksemplarer af 737 MAX-flyet.

Det var dermed småt med positive nyheder fra divisionen, der også måtte forberede markedet på, at der er en betydelig risiko for, at den første 777X ikke vil kunne leveres i andet halvår af 2020 som oprindeligt planlagt som følge af problemer med motorerne.

MAX fylder i ordrebog
Endelig fremgår det, at Boeing Commercial Airplanes har en ordrebog på flere end 5.500 fly til en samlet værdi af 390 milliarder dollars, hvilket svarer til 2.611 milliarder kroner. Omkring 4.700 af disse fly er 737 MAX, hvilket understreger vigtigheden af, at Boeing får løst MAX-krisen så hurtigt som muligt.

“Dette er et afgørende øjeblik for Boeing, og vil vil fortsat være fokuseret på vores faste værdier omkring sikkerhed, kvalitet og integritet i alt hvad vi gør, mens vi arbejder på at bringe 737 MAX sikkert tilbage i drift,” siger koncernchef Dennis Muilenburg fra The Boeing Company.

Udover Commercial Airplanes omfatter Boeing-koncernen også to andre divisioner, henholdsvis Defense, Space & Security samt Global Services.

 

Relaterede artikler:

MAX koster Boeing milliarder

Chefen for Boeings MAX-program træder tilbage

Boeing mister stor MAX-ordre