Bombardier-CS300. Foto: Bombardier.

Boeings klage over Bombardier afvist

US International Trade Commission dømmer til fordel for Bombardier i sagen om CSeries lave priser til flyselskaber fra USA

USA’s 300 procents særtold på de canadiske fly har ifølge USA’s International Trade Commission ikke nogen rimelighed, da klageren, Boeing, ikke er økonomisk skadet i forbindelse med importen af den canadiske flytype, der ligger i segmentet med 100-150 sæder, som Boeing ikke selv producerer, skriver travel news.

Afgørelsen betyder, at Bombardier ikke skal betale den forhøjede særtold for at sælge sine CSeries fly til USA. Den enige beslutning i handelskommissionen er et nederlag for Boeing, som havde indklaget Bombardiers handelsmetoder for at være ulovlige.

Statsstøtte i Canada
Boeing klagede til den mere protektionistiske amerikanske regering over, at det canadiske selskab havde solgt 75 CSeries fly til Delta Air Lines til priser, der angiveligt skulle være under produktionsprisen, hvilket ifølge Boeing skulle være gjort muligt af ulovlig statsstøtte fra den canadiske regering.

“Afgørelsen er en sejr for udvikling, konkurrence og for internationale love. Det er samtidig en sejr for USA’s flyselskaber og deres passagerer”, hedder det i en udtalelse fra Bombardier.

“CSeries er det mest innovative og det mest effektive nye fly i en generation. Dets udvikling og produktion repræsenterer tusinder af jobs i USA, Canada og Storbritannien”, hedder det videre.

Produktion i USA
Delvist som resultat af sagsanlægget fra Boeing, indgik Bombardier et partnerskab med Airbus sidste år, blandt andet for at markedsføre CSeries på det amerikanske marked.

Fra Bombardier hedder det videre: ”Med denne sag lagt bag os, vil vi sætte fuld fart på at gennemføre vores samarbejde med Airbus. Ifølge aftalen kan CSeries flyene blive produceret i Alabama, USA, hvor Airbus i forvejen bygger fly i A320 familien.

I et svar hedder det fra Boeing: “Vi er skuffede over, at International Trade Commission ikke ville anerkende den skade, som Boeing har lidt på grund af de milliarder af dollars i ulovlig statsstøtte, som USA’s handelsministerium anerkendte, at Bombardier havde modtaget og benyttet til at ’dumpe’ priserne på CSeries”.

“Disse lovovertrædelser har generet USAs flyproduktion og vi føler skaderne på vores marked hver eneste dag”.

Delta tilfredse med afgørelsen
Der er ingen flyproducenter i USA – heller ikke Boeing – der fremstiller fly med 100-150 sæder, hvilket gør Boeings sag vanskelig at opretholde.

Delta Air Lines, som har været fanget midt i striden, byder afgørelsen velkommen: “Delta er tilfredse med afgørelsen fra US International Trade Commission, som afviser Boeings antikonkurrence forsøg på at forhindre amerikanske flyselskaber og deres passagerer adgang til at benytte det helt moderne CS 100 med sine 110 sæder, når Boeing ikke selv tilbyder relevante alternativer”.

Relaterede artikler:

Protest mod Boeings køb af Embraer

Dansk selskab køber nye Bombardier-fly

Airbus køber sig ind i Bombardiers C-serie