Bombardier-fly på længe ventet jomfruflyvning

Mandag lykkedes det endelig for Bombardier at få sit nye C-serie fly ud på sin jomfruflyvning.

Oprindeligt var det planen, at Bombardiers nye C-serie fly skulle have haft luft under vingerne første gang i november 2012. Det blev udskudt til juni i år og senere til juli. I slutningen af juli lød meldingen, at en jomfruflyvning ville komme inden for få uger. Mere end syv uger senere lykkedes det så mandag endeligt for den canadiske flyproducent at gennemføre en to timer og 29 minutter lang første testflyvning fra Montreal Mirabel Lufthavnen.

Under flyvningen blev blandt andet landingsstellet sænket og trukket ind igen, ligesom flyets flaps blev afprøvet. Desuden blev fly-by-wire systemets manøvredygtighed afprøvet, forklarede projektchef Rob Dewar til Air Transport World.

Lidt trægt
Nu er det så op til kollegerne i salgsafdelingen at sikre, at flyet også bliver solgt. Og det går det indtil videre lidt trægt med. Faktisk blev udviklingen af flyet startet i 2004 men opgivet på grund af for få bestillinger fra flyselskaber. En stor ordre fra Lufthansa fik Bombardier til at genoptage udviklingen i 2008.

Af de 177 eksemplarer, som er bestilt indtil videre, er CS-300 den mest populære med 114 bestillinger. Kundekredsen tæller indtil videre kun otte flyselskaber og to leasingfirmaer. Den største bestilling er kommet fra Lufthansa-gruppen, der har bestilt 30 til brug hos Swiss. 10 af flyene bliver CS-100, men hvordan de øvrige 20 fordeles ligger endnu ikke fast. Flyene skal erstatte mange af Swiss’ Airbus-fly og også bruges på ruter til London City Lufthavnen.

På vores breddegrader har Malmø Aviation bestilt 5 CS-100 og 5 CS-300, mens Air Baltic har lagt billet ind på 10 CS-300 til erstatning for sine nuværende Boeing 737-500 og -300 fly.

Det er Bombardiers forventning, at det første fly kan indsættes i kommerciel drift om 12 måneder. Til tid skulle der gerne være blevet bestilt i alt 300 fly. Så Bombardiers salgsfolk skal sælge mere end 10 fly om måneden i det kommende år, hvis det mål skal nås.

Placerer sig midt mellem
C-serien placerer sig lige midt mellem de største regionale jetfly fra Bombardier selv og fra brasilianske Embraer på den ene side, og de mindste mellemdistancefly fra Airbus og Boeing på den anden side. Og det burde være en fordelagtig placering, men det mangler at smitte af i salgsstatistikkerne.

C-serie flyet kommer i to versioner. Den mindste version hedder CS-100. Den har som udgangspunkt plads til 110 passagerer, men kan tage op til 125 passagerer i en 1-klasses konfiguration. Dem større model CS-300 har plads til 130 passagerer, men med god vilje kan den tage op til 160 passagerer.