Borgmester vil anlægge ny færøsk lufthavn

Torshavns borgmester er parat til at skaffe private investorer til at anlægge en ny færøsk lufthavn, der ikke vil være plaget af tåge og turbulens i samme grad som den nuværende Vágar lufthavn er det.

I Aarhus og omegn har de i flere årtier diskuteret for og imod opførelsen af en storlufthavn tættere på ”Smilets by” end den nuværende ved Tirstrup på Djursland. Men det er ikke det eneste sted i Det Danske Kongerige, at man diskuterer anlæggelsen af en ny lufthavn som afløsning for den eksisterende.

Det har man også gjort på Færøerne siden midten af 1980’erne. Og mens Thomasminde nordvest for Aarhus er det sted, der ofte nævnes som det bedste sted at placere en ny århusiansk storlufthavn, så hedder favoritlokationen på Færøerne Glyvursnes lige uden for hovedstaden Torshavn.

Drøftes hver dag
Nu er diskussionen blusset op igen, da Torshavn Kommune skal i gang med en stor udbygning af havneanlægget i Torshavn. Alt materiale skal hentes på Glyvursnes. Kommunen skal også i gang med at etablere en golfbane på Glyvursnes. Det kræver også en masse jordarbejde i det vanskelige terræn.

Når man alligevel er i gang med et kæmpe terrænarbejde på Glyvursnes, vil byrådet allerede i næste uge drøfte muligheden for at påbegynde opførelsen af en lufthavn i samme ombæring. Det er udmeldingen fra Torshavns borgmester Heðin Mortensen.

Han forventer, at kommunen kommer med et konkret udspil i denne forbindelse. For spørgsmålet om lufthavn på Glyvursnes er noget, der bliver drøftet næsten hver dag på rådhuset, påpeger borgmesteren overfor den færøske avis Sosialurin.

Lurer på private investorer
Tåge har i de seneste måneder skabt store forstyrrelser i flytrafikken til og fra Færøernes eneste nuværende lufthavn Vágar på øen af samme navn. Det har berørt mere end 10.000 rejsende og været med til at skabe fornyet debat om anlæggelsen af en lufthavn ved Glyvursnes.

Den færøske landskasse har lige postet en halv milliard kroner i udbygning af lufthavnen på Vágar. Derfor er det næppe sandsynligt, at landskassen vil medfinansiere anlæggelsen af en lufthavn på Glyvursnes lige foreløbig.

Men Torshavns borgmester lurer på at få private investorer med på vognen.

Nervepirrende indflyvning
Ifølge flere ingeniørundersøgelser vil være muligt at anlægge en op til 2700 meter lang landingsbane i nord-sydgående retning på Glyvursnes. Vágar har netop fået udvidet sin landingsbane til 1799 meter. Det sætter visse begrænsninger på hvor meget brændstof fly i Airbus A320/Boeing 737-klassen kan have med ombord når de letter fra Vágar og dermed hvor langt ned i Europa de kan komme og hvor mange passagerer de kan have med. Disse begrænsninger vil man ikke lide under i en lufthavn på Glyvursnes, fremhæver tilhængerne af en ny lufthavn.

Et andet argument for Glyvursnes er turbulensen, eller snarere manglen på samme. Alle, der har prøvet at lande på Færøerne, ved, at det kan være noget af en nervepirrende indflyvning ind gennem Sørvågsfjorden til Vágar Lufthavn, da bjerge på begge sider ofte skaber drilsk turbulens. Og turbulens var sandsynligvis også den primære faktor der gjorde, at et af Flyvevåbnets Gulfstream-fly i 1996 faldt ned og blev knust mod en bjergvæg under indflyvning gennem fjorden til Vágar Lufthavn. Ombord var daværende forsvarschef Hans Garde og otte andre personer, der alle blev dræbt.

Indflyvningen til den foreslåede nord-sydgående landingsbane på Glyvursnes vil slet ikke komme så tæt på øernes høje bjerge. Desuden slår tilhængerne på, at tåge heller ikke vil drille i så høj grad, som det i dag er tilfældet på Vágar.

Ingen gang på jord
Køreafstanden fra en lufthavn ved Glyvursnes ind til Færøernes hovedstad Torshavn vil kun være ti minutter, mens det i dag tager godt en time at komme fra Torshavn til Vágar. Siden 2002 har der dog været en tunnel fra øen hvorpå Torshavn ligger og over til Vágar.

Modstanderne mod en lufthavn ryster dog på hovedet af Glyvursnes-tilhængerne og kalder projektet et luftkastel uden gang på jord. De fremhæver, at Vágars landingsbane netop er blevet udvidet og at lufthavnen er i gang med en større modernisering og udvidelse af terminalbygningerne. Derfor vil det være absurd at bruge adskillige milliarder kroner på at anlægge en helt ny lufthavn.

Ingeniører har tidligere undersøgt muligheden for i stedet at anlægge en længere landingsbane lige nord for Vágar lufthavnen.

Illustration: Sosialurin