Bornholmerfærge med bevæbnede vagter ombord

Den nye superkatamaran Leonora Christina, der skal indsættes i drift mellem Ystad og Rønne den 22. juni, er i disse dage undervejs fra værftet i Australien. Planen er at sejle gennem Aden-bugten, hvorfor rederiet har besluttet at have bevæbnede vagter ombord.

Superkatamaranen Leonora Chistina er i disse dage undervejs fra Austalværftet ved Perth i Australien med kurs mod Bornholm.

Den 22. juni indsætter BornholmerFærgen den nye katamaran på ruten mellem Ystad og Rønne.

Men hjemsejlingen fra Australien har givet anledning tilvurderinger omkring skibets sikkerhed, da planen er at sejle over Det Indiske Ocean og via Aden-bugten og Suez-kanalen op til Europa.

For et par måneder siden søgte rederiet derfor myndighederne om tilladelse til at sætte bevæbnede vagter ombord på skibet, hvis denne sejlrute blev valgt.

“Hvis vi sejer gennem Aden-bugten sætter vi bevæbende vagter ombord,“ fastslår bestyrelsesformand Per Gullestrup fra rederiet Danske Færger A/Skategorisk overfor CHECK-IN.dk.

Han understreger dog, at hurtigfærger ikke er typisk højrisiko-skibe i forbindelse med pirat-angreb, idet skibet sejler særdeles hurtigt. Men et uforudset stop forårsaget af tekniske forhold kan udgøre en sikkerhedsrisiko.

“Vi holder begge muligheder åbne,“ siger Per Gullestrup og henviser til muligheden for at sejle syd om Afrika.Men det skyldes også sikkerhedsmæssige forhold, idet rederiet ikke ønsker at være for konkrete i oplysningerne om skibets rute og postioner. Men Per Gullestrup lægger ikke skjul på, at det vil være en fallit-erklæring at skulle sejle syd om Afrika, hvorfor det kun nævnes som en mulighed og ikke en reel plan.

Per Gullestrup er ikke uerfaren med håndtering af pirateri. Som administrerende direktør for rederiet Clipper Project oplevede han, at rederiets skib “CEC Future“blev kapret i november 2008. Skib og besætning blev frigivet efter 71 døgn og en løsesum på ca. 1,5 millioner dollars.

“Vi forbereder os grundt med alt, hvad vi foretager os. Vi har haft ‘ørerne i maskinen’ tidligere. Den manglende robuste indsatsfor at få gjort noget ved pirateriet gør, at vi ikke løber nogen risiko. Vi har i øvrigtbevæbnede vagter på alle Clipper-skibe,“ siger Clipper-direktøren.

Leonora Christina er en af verdens største katamaraner. Det har taget Austalværftet 18 måneder at bygge skibet, der har en længde på 113 meter og er 26 meter bred. Færgen får en kapacitet på 1.400 passagerer og 356 personbiler per overfart. Overfartstiden mellem Rønne og Ystad bliver på 1 time og 20 minutter. Færgens maksimale hastighed er 40 knob eller ca. 74 km/t.