Brian Petersen leverer varen

Aktionærerne i Københavns Lufthavne A/S har grund til at være tilfredse trods luftfartens kriseår 2009. På trods af et markant fald i passagertallet kunne lufthavnen alligevel levere et overskud før renter og skat på 1,1 mia. kr.

Set over en længere tidslinie har luftfarten aldrig formået at tjene penge. Der er gode år, og der er mindre gode år. Men når det hele gøres op, er det principielt en nul-forretning set over et større tidsmæssigt perspektiv.

Anderledes ser det ud med lufthavnene, der selv i krisetider formår at fastholde en relativ høj indtjening skabt gennem afgifter fra luftfartsselskaberne samt omsætningen fra de passagerer, som selskaberne bringer med sig til og fra lufthavnene.

Et godt eksempel er Københavns Lufthavn. Mens lufthavnens største kunder, bl.a. Cimber Sterling og SAS bløder, kan ledelse og bestyrelse i Københavns Lufthavne A/S se tilbage på et år med tilbagegang, men alligevel opnå ettilfredsstillende resultat. Et fald i passagertallet på 8,4 % og et fald i omsætningen på 6,1 % var de nøgne fakta.Alligevel kan lufthavnen præsentere et nettoresultat før skat og renter på 1,1 mia. kr. ud af en samlet omsætning på 2,93 mia. kr. Et særdeles pænt afkast i forhold til omsætningens størrelse.

Københavns Lufthavne A/S har det australsk-kontrollerede Macquarie Airports Copenhagen ApS som storaktionær med 53,7% af aktiekapitalen, mens den danske stat sidder på 39,2 %. Private og institutionelle investorer råder tilsammen over de resterende 7 % af aktiekapitalen.

Det er derfor primært det australske selskab, der kan “grine hele vejen til banken“, mens selskaber som Cimber Sterling og SAS kæmper for at sikre sig en plads i fremtidens skandinaviske luftfartsmarked.

Københavns Lufthavn har især været begunstiget af den store skandinaviske luftfartskrig, der i øjeblikket udkæmpes med lufthavnen som slagmark.

“I årets løb har vi oplevet en ændring i rejsemønstret til det bedre. Mange passagerer valgte at rejse på sommerferie på trods af den økonomiske afmatning, og i årets sidste kvartal havde vi vækst i antallet af passagerer. Desuden har Københavns Lufthavn nu fuldt ud genvundet den tabte trafik efter Sterlings konkurs i 2008 målt i antal ruter, især på grund af vækst fra Norwegian, Transavia, easyJet og Cimber Sterling,” siger Brian Petersen, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S

Lufthavnen fik en stærk afslutning på året 2009, idet lufthavnen indgik aftaler med Delta Air Lines om en rute til New York-J.F. Kennedy, og Air Canada om en rute til Toronto og endelig Qatar Airways, der i 2010 åbner en rute til Doha.

“Når Delta Air Lines, Air Canada og Qatar Airways i løbet af 2010 åbner ruterne til henholdsvis New York JFK, Toronto og Doha, kommer Københavns Lufthavn op på 18 interkontinentale ruter – det højeste antal i dette årtusinde. De tre nye ruter er et vigtigt skridt i bestræbelserne på at styrke vores position som knudepunkt og i at øge tilgængeligheden til Øresundsregionen. Samarbejdet på tværs af Øresund skal sikre, at vi fortsat vil lykkes med at tiltrække nye ruter til gavn for både turisme og erhvervsliv,“ siger Brian Petersen.