British Airways afdækker rejsendes følelser

Nydelse og kontrol er to af de syv følelser, som rejsende oplever undervejs på en flyrejse. Det har British Airways fundet frem til.

Rejsende oplever typisk syv forskellige følelser når de flyver. Det er nydelse, samvær, tilhørsforhold, sikkerhed, kontrol, magt og vitalitet. Det viser en ny undersøgelse som analysefirmaet Ipsos MORI har lavet for British Airways.

De fleste rejsende føler behov for at starte i kontrol. Det kan være ved at sætte kryds på checklister med de ting, som skal med på rejsen. Eller ved at bilde ens familie ind, at flyet afgår tidligere end det egentlig gør for at komme tidligt i lufthavnen.

Her fortsætter behovet for at være i kontrol ofte. Pas og billetter er lige ved hånden og klar til check-in og kontrol, ligesom væskerne i håndtaskerne allerede er lagt i gennemsigtige plastposer. Ifølge undersøgelsen har mange rejsende også helt styr på hvor lang tid de kan bruge i lufthavnens butikker og så stadig nå flyet.

Flittigt rejsende vil ofte gerne vide hvilket sæde de har i flyet og benytter de genveje, de kender, til at komme gennem lufthavnen hurtigere.

Alkohol om morgenen
Ombord på flyet begynder følelserne af sikkerhed og tilhørsforhold at indfinde sig i takt med at de hører kabinepersonalet snakke i højtalerne og måske får et smil med på vejen. De fleste sørger for at indrette sig komfortabelt så følelsen af nydelse kan indfinde sig.

På dette tidspunkt vælger mange rejsende at ”suspendere” deres normale normer ved eksempelvis at spise fed mad, drikke alkohol om morgenen eller se tre film i træk – fordi de kan. Følelsen af vitalitet kan for flittigt rejsende komme ved noget så banalt, som at der er kommet nye film i ”inflight entertainment systemet”.

“Vores kunder er i centrum for alt, hvad vi gør. Så vi ønsker at sikre os, at vi ved hvordan de føler sig på alle stadier af deres rejse, så vi kan skræddersy vores service. For at sikre, at de føler sig i kontrol, kan vi eksempelvis minde dem om, at vi tilbyder mobile boardingpas, så de ikke behøver at bekymre sig om at miste deres billet. Og for at sikre følelsen af nydelse, er det centralt, at vi leverer god mad og underholdning,” påpeger Abigail Comber, British Airways’ chef for brands og marketing.

Mere end 2.600 rejsende deltog i undersøgelsen ved hjælp af 20 minutter lange onlineinterviews, ligesom et mindre antal rejsende deltog i en række fokusgrupper og dybdegående interviews. Alle deltagere havde fløjet mindst to gange i de sidste 12 måneder og havde rejste med British Airways mindst én gang.