British Airways bruger sociale medier som strejkevåben

Den truende strejke hos British Airways har fået koncernchef Willie Walsh til at tage utraditionelle metoder i brug. I et såkaldt “viralt marketing“ initiativ på YouTube giver koncernchefen sit syn på den truende konflikt.

De sociale medier bliver i stigende grad en integreret del af større virksomheders markedsføringsaktiviteter. Men det hører til sjældenhederne, at de også tages i brug som en del af en faglig kamp.

British Airways-koncernchefen Willie Walsh optræder nu ietindslag på YouTube med titlen “Willie Walsh on what the BA strike by cabin crew means for customers“. Indslaget er produceret fredag den 12. marts kl. 12:00 efter at strejketruslen var blevet en realitet.

“Jeg er meget skuffet over, at fagforeningen Unite endnu engang har valgt at forstyrre kundernes rejseplaner,“ er indledningen på den 2 minutter og 22 sekunderlange video på YouTube.

Ifølge Bureaubiz.dk er de sociale medier et meget effektivt strejkevåben. “Willie Walsh´s initiativ er interessant i forhold til den nye rolle for topchefer. Han sætter virkelig sig selv aktivt i spil og kommunikerer tydeligt. Det er ikke British Airways, der taler, det er Willie Walsh. Det er effektivt – men det bringer ham også i skudlinien på godt og ondt,“ siger partner og direktør Nikolaj Burchardt fra PR- og kommunikationsbureauet Mannov til Bureaubiz.dk.

Ifølge Nikolaj Burchardt er det effektiv “damage control“ man ser British Airways-topchefen folde ud i videoklippet.

Link: Willie Walsh on what the BA strike by cabin crew means for customers