British Airways flyver atter forbi Billund

Det jyske rejsemarked har længe haft et ønske om en rute til Heathrow Airport i London, der er Europas største lufthavn. Men British Airways flyver atter forbi Billund og har valgt at bruge ekstra ‘slots’ på tre ruter fra Norge.

Fra de jyske lufthavne er der direkte ruteforbindelse tilsyv af de 10 største lufthavne i Europa. På rutekortet mangler der flyforbindelser til Madrid-Barajas lufthavnen, til Rom´s Fiumicino-lufthavn samtikke mindst til Heathrow Airport i London, der er Europas største lufthavn.

Men i stedet kan man flyve fra Billund til Amsterdam, Frankfurt, München og Paris. Fra Aalborg tilbyder man også Amsterdam, men derudover også Barcelona-El Prat og London-Gatwick, der alle hører til de største europæiske lufthavne. Og fra mandag den 9. juli kan såvel Aalborg som Billund tilbyde ruteforbindelse til Istanbul-Atatürk International Airport, der er den 8. største lufthavn i Europa.

Således er det selskaberne i luftfartsalliancerne Star Alliance og SkyTeam, der har sat sig godt og grundigt på den internationale one-stop trafik fra det jyske marked. Derimod halter British Airways og Oneworld stadig bagefter, sålænge der ikke er direkte flyforbindelse til det vigtige trafikknudepunkt i Heathrow.

Lufthansas salg af British Midland (bmi) til British Airways gav ellers forhåbninger om, at en rute fra Billund til London-Heathrow var rykket nærmere. Men flere af de ledige ‘slots’ i Heathrow Airport, som fremkom ved optimering af rutestrukturen fra bmi, blev i stedet brugt på en satsning i Norge.

Således øges fra vintertrafikprogrammets start den 28. oktober fra en til to daglige afgange på ruterne fra henholdsvis Bergen og Stavanger til London Heathrow. Herudover opgraderes fra fire til fem afgange på ruten mellem Oslo og den britiske storlufthavn.

Flyver hvor det er profitabelt
Hos British Airways forklarer man, at det ikke er udtryk for en nedprioritering af Billund og det danske marked, men i stedet en benhård vudering af, hvad der er profitabelt for selskabet.

“Vi bliver nødt til at flyve, hvor det er profitabelt, og opgradering af frekvenserne på ruterne til Norge var den mest profitable udnyttelse af de ledige slots,“ forklarer Peter Rasmussen, der er Regional Commercial Manager for British Airways i Nordeuropa.

Overordnet set mener British Airways-chefen, at det går rigtig godt i Danmark, og han kan ikke genkende billedet af, at British Airways overlader det vestdanske marked til de konkurrerende alliancer.

“Nu er vi heldige at have en franchise-partner i Billund, som flyver for os, så de andre alliancer løber ikke med det hele. Vi trækker også meget jysk trafik ud af København og Hamborg,“ forklarer Peter Rasmussen.

Besværligt at skifte fly
Men i dag er de jyske kunder dog henvist til at tage tog eller bil til København, alternativt at foretage ‘self-transfer’. På de store jyske indenrigsruter til København flyver enten Norwegian eller SAS. Det norske lavprisflyselskab har ingen billetaftaler med andre selskaber, mens SAS netop har opsagt billetaftalen med British Airways. Det kræver derfor to separate billetter og noget længere transfertid.

Et potentiale fra Billund til London-Heathrow må der absolut være til stede. Når selskaber som Air France, KLM og Lufthansa samlet tilbyder 12 daglige frekvenser fra Billund til de respektive selskabers trafikknudepunkter, er passagerunderlagt klart dokumenteret.

“Vi ved ikke, hvor mange af vores passagerer ud af København Lufthavn, der kommer fra Jylland, men en rute til Billund er i mine øjne bestemt interessant,“ forklarer Peter Rasmussen.

Sun-Air of Scandinavia opererer som franchise-partner for British Airways i Skandinavien. Selskabet flyver fra Billund til Bergen, Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester, Oslo og Stockholm. Fra Aarhus flyves der til Gøteborg, Manchester, Oslo og Stockholm, mens Aalborg har en enkelt rute til Oslo. Ingen af disse destinationer er dog egentlige Oneworld- trafikknudepunkter.