British Airways googler kunderne

British Airways er kommet i strid modvind, efter at selskabet har offentliggjort planer om at benytte et nyt IT-program til via Google at hente informationer om og fotos af selskabets flypassagerer.

I George Orwell´s berømte fremtidsroman ‘1984’ indgår karakteren ‘Big Brother’. Romanen blev berømt på sin skildring af et fremtidigt overvågningssamfund, og selvom vi i dag skriver 2012 og ikke 1984, så havde Orwell, da han skrev romanen i 1948, en særdelesgod evne til at beskrive, hvordan borgere ville kunne overvåges i fremtiden.

Det er da også overskrifter indeholdende ordet ‘Big Brother’, der i disse dage præger de britiske medier, efter at British Airways i sidste uge afslørede planer om at indhente oplysninger om selskabets passagerer via Google.

Rent konkret har British Airways anskaffet et IT-program kaldet “Know Me“. Dette system skal på forhånd indsamle informationer om udvalgte flypassagerer ved hjælp af Google. Således er det hensigten, at check-in personalet skal kunne genkende de rejsende ud fra et såkaldt passager-dossier, der skabes via IT-systemet.

British Airways hævder, at de allerede i dag identificerer udvalgte passagerer, men som noget nyt kan man nu tilknytte fotos og andre informationer, der er hentet fra Google.

Informationerne fra Know Me-programmet vil blive tilgængelig på iPad´s hos check-in personalet samt hos purserne ombord på de respektive fly. British Airways forventer inden årets udgang dagligt at sende 4.500 ‘personal recognition messages’ til selskabets check-in personale.

Voldsomkritik
British Airways hævder, at det kun er topchefer og kommercielt betydningsfulde personer, som selskabet vil søge billedinformationer på, men det ændrer tilsyneladedende ikke den voldsomme kritik, der har rejst sig mod selskabet.

“Siden hvornår har det et købe en flybillet givet luftfartsselskabet tilladelse til at påbegynde en jagt på informationer om dig på internettet? Hvis British Airways ønsker flere informationer om os, så kan de spørge om det, fremfor at lade hånt om folks privatliv og gemme data, som vi ikke har mulighed for at vide, hvad indeholder,“ siger Nick Pickles, der er direktør for forbrugerorganisationen Big Brother Watch.

En talsmand fra British Airways forsvarer sig med, at selskabet ikke bryder den britiske databeskyttelseslovgivning, og at Know Me i al sin enkelthed er en facilitet, som skal kunne forbedre kundeservicen.

Hos SAS har man ingen planer om at gå i den retning.

”Vi har vores EuroBonus program, der fortæller om de kunder, som flyver med os. Der giver medlemmerne os lov til at bruge de informationer, som de selv har afgivet,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef hos SAS i Danmark.