British Airways sætter sig tungt på Heathrow

British Airways kommer fremover til at sidde på mere end halvdelen af alle slots i Europas største lufthavn, London Heathrow, efter at EU-Kommissionen har godkendt købet af bmi.

EU-Kommissionen har givet grønt lys til at British Airways gennem sit moderselskab IAG kan opsluge bmi. Planen er at integrere bmi fuldt ud i British Airways. Dermed får British Airways fingrene i bmi’s eftertragtede slots i London Heathrow.

British Airways vil fremover sidde på 53 procent af alle start- og landingstilladelser i Heathrow Airport, der erEuropas største og en af verdens vigtigste lufthavne.

IAG indgik i december sidste år en aftale med den tidligere bmi-ejer Lufthansa om et køb af det tabsgivende selskab. For at EU-Kommissionen kan acceptere handlen, er IAG og British Airways blevet pålagt at skille sig af med en fjerdedel af bmi’s i alt 56 daglige slots i Heathrow. Det drejer sig om syv slots, der kan bruges mellem Heathrow og Edinburgh og/eller Aberdeen, fem slots, der kan bruges på ruter til byer som Nice, Cairo og Riyadh samt to slots til ruter til Moskva.

Derudover forpligter til British Airways sig til, at flyve konkurrerende flyselskabers passagerer ind til Heathrow. Her kan passagererne så skifte til de andre flyselskabers langdistanceflyvninger. Det er en imødekommelse af British Airways’ ærkerival Virgin Atlantic, hvis topchef, Richard Branson, har protesteret voldsomt mod salget af bmi og udsigten til, at British Airways vil få kontrol med mere end halvdelen af samtlige slots iHeathrow Airport.

Nye langdistanceruter
Virgin Atlantic er et rendyrket langdistanceselskab, der ligesom British Airways har sit hub i Heathrow. IAG’s topchef, Willie Walsh, lægger ikke skjul på, at bmi’s slots netop skal bruges til at åbne nye langdistanceruter. Noget som Virgin Atlantic er afskåret fra.

”Dette er en god nyhed for Storbritannien. Over tid vil vi lancere nye langdistanceruter til de vigtigste handelspartnere, der i øjeblikket ikke serviceres fra London Heathrow. Det er godt for britiske virksomheder og for britiske forbrugere,“ siger Willie Walsh.

IAG har tidligere forsvaret sig med, at Lufthansa og dets partnere i Star Alliance, som eksempelvis United og SAS, sidder på en langt større andel af slots’ene i Frankfurt. Det samme gør sig gældende med Air France og dets partnere i Paris Charles de Gaulle-lufthavnen.

Tredje landingsbane
Mere end 99 procent af kapaciteten udnyttes i dag i London Heathrow. Planen om at anlægge en tredje landingsbane blev lagt på is for et par år siden, men i sidste måned kom der atter liv i snakken. En helt ny megalufthavn i Themsens udmunding har nemlig meget lange udsigter og vurderes ikke at være realistisk i det aktuelle økonomiske klima.

Derfor luftede blandt andet premierminister David Cameron muligheden for at tage planerne om Heathrow’s tredje landingsbane op af skuffen. Men protesterne har tidligere været massive, og det er derfor langt fra sikkert, at projektet bliver realiseret.