Charterferie som ‘samlesæt’

Danskerne vil i stigende grad selv skræddersy familiens ferierejse, mener FDM travel. Ønsket om fleksibilitet og lavprisflyselskaberne store udbud medvirker til at skabe vækst i egen-arrangerede rejser til de populære charter-rejsemål.

Mallorca, Costa del Sol og De Kanariske Øer står øverst pålisten over danskernesmest populærecharter-rejsemål. Men ifølge FDM travel går tendensen mod et mere fleksibelt charterkoncept, hvor deter muligt selv at skræddersy familiens ferie.

”De klassiske chartermål er populære som aldrig før, og danskerne har for længst fået øjnene op for, at charterferie ikke længere er lig med grisefester. Tværtimod er kvaliteten af hoteller og ferieboliger rundt om i dag ganske høj. Flyforbindelserne er også i top, og lejer man en bil, er det nemt at komme ud og opleve noget på egen hånd,” siger udviklings- og salgschef i FDM travel, Line Danvad.

Sidste år rejste 300.000 gæster med FDM travel. En stor del af disse havde selv sammensat ferien til en af de klassiske rejsemål, som omfatter de mest populære charter-destinationer:

1. Mallorca
2. Costa del sol
3. Kanariske Øer
4. Thailand
5. Græske øhav
6. Malta
7. Madeira
8. Tyrkiet
9. Sicilien/ Sadinien
10. Bulgarien/ Sunny beach

Lavprisflyselskabernes indtog i markedet har været medvirkende til at skabe en billig og nem adgang til transport til de mange populære rejsemål i Sydeuropa. Dette kombineret med danskernes trang til selvstændighed, skaber ifølge FDM travel en vækst i egen-arrangerede rejser.

”At have mulighed for at skræddersy familiens charterferie er noget, vi oplever en stigende efterspørgsel på. Som vi ser det på vores andre destinationer handler det om, at vi er blevet mere selvstændige. Vi vil gerne have den komfort, der ligger i en samlet ’charterpakke’ med både fly, hotel og måske billeje klar inden feriestart, men samtidig vil vi ikke være afhængige af bestemte rejseafgange, hoteller eller hvor lang ferien skal være. Tværtimod skal det være så fleksible som muligt,” siger Line Danvad.

FDM travel fremhæver især destinationer som Thailand og Bulgarien (Sunny Beach), der begge oplever en vækst i det særlige segment med skræddersyede rejser.

Foto: Tendensen går i retning af selv-arrangerede rejser til de klassiske charter-rejsemål, mener FDM travel.