Charterflyselskaber: Kvoteafgift bedre end passagerafgift

EU’s CO2-kvoteafgift kommer på et meget uheldigt tidspunkt, men rammer i det mindste mere retfærdigt end en passagerafgift, lyder det fra charterselskaberne, der glæder sig over at få et skulderklap for moderne fly og høj belægning.

Man skal lede langt efter tilhængere af EU’s nye CO2-kvoteafgift på luftfart inden for og til og fra Europa. 26 lande med USA, Kina og Rusland er gået sammen i en koalition på tværs af normale politiske skel for at stikke en kæp i hjulet på EU-initiativet. Trusler om lukkede luftrum og strafafgifter fyger gennem luften.

Hos de danske charterselskaber er man heller ikke begejstrede for afgiften. Men når det nu skal være, så kunne det være meget værre. Systemet er nemlig skruet sådan sammen, at man betaler efter brændstofforbrug per passager.

”Det er meget bedre end den passagerafgift, som har været på tale herhjemme flere gange. Det var en afgift per passager, uanset om de fløj fra København til Aalborg eller fra København til Bangkok. Det belønner ikke det selskab, der gør det rigtig godt. Det gør den nye afgift,” understreger Torben Ø. Andersen, der er direktør for charterflyselskabet Thomas Cook Scandinavia.

Også hos konkurrenten Jet-time er det muligt at lokke et par få positive ord om afgiften ud af direktør Klaus Ren.

“Vi er glade for at charterselskaberne får et skulderklap. Vi har ikke muligheden for at indgå store rabataftaler med lufthavnene på samme måde som lavprisflyselskaberne kan,“ siger Klaus Ren med henvisning til, at afgiftsordningen tilgodeser selskaber, der flyver langt med moderne fly og en høj belægning.

Men så hører begejstringen over afgiften også op hos de to charterflydirektører.

Uheldig timing

”Vi havde selvfølgelig hellere været afgifterne foruden, og det er meget uhensigtsmæssigt, at det kun gælder i EU,” siger Torben Ø. Andersen.

Han bakkes op af administrerende direktør Klaus Ren fra konkurrenten Jet Time.

“Timingen er uheldig når europæisk luftfart lider som den gør i øjeblikket. Det er desuden en meget ugennemsigtig afgift. Vi ved således ikke hvad det kommer til at koste os, da kvotepriserne svinger op og ned,“ fastslår Klaus Ren.

Selskabet opererer 10 relativt ældre Boeing 737-fly. Desuden skal Jet Time inden længe opererer fire 737’ere for Cimber Sterling, som Cimber Sterling tidligere selv har opereret.

Kvotesystemet blev indført den 1. januar i år. Alle flyselskaber, der flyver inden for eller til og fra EU får tildelt en række gratis CO2-kvoter. Når de kvoter er brugt, skal selskaberne købe nye kvoter på den internationale kvotebørs til priser, der svinger alt efter udbud og efterspørgsel. Kvoteprisen ligger i øjeblikket på omkring 9 dollars per ton udledt CO2. Det er historisk lavt og forventningen er, at prisen vil stige i de kommende år.

Den kinesiske regering har forbudt landets flyselskaber at købe kvoter, mens Rusland har truet med at lukke det sibiriske luftrum for flyvninger mellem Europa og Asien. En koalition med det krigeriske navn ”coalition of the unwilling” mødtes i Moskva i denne uge. USA, Kina, Rusland og Indien står i spidsen for alliancen, der har som mål at få afskaffet EU’s kvotesystem for luftfarten.

Læs også:

Kvotekrig optrappes

Frygt for handelskrig over CO2-kvoter