- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Chefen for Boeings MAX-program træder tilbage

For anden gang på mindre end to år trækker chefen for produktionen af Boeing 737-fly sig. Det har dog ikke noget at gøre med MAX-krisen, siger Boeing.

Midt under en af Boeings værste kriser nogensinde som følge af det globale flyveforbud mod Boeing 737 MAX har chefen for 737-programmet hos den amerikanske flyproducent valgt at trække sig.

Boeing meddeler, at chefen for udvikling og produktion af 737-flyene, 57-årige Eric Lindblad, går på pension. Det sker mindre end et år efter at han overtog den centrale post hos Boeing. Han er anden chef for 737-programmet, som forlader jobbet inden for de seneste to år for at gå på pension.

34 år i Boeing
Eric Lindblad har været ansat i Boeing i 34 år, og hans afgang som chef for 737-programmet har ifølge Boeing ikke noget at gøre med problemerne med MAX-flyene. Eric Lindblad allerede sidste år meddelte sin chef, at han havde planer om at gå på pension, siger Boeing.

Boeing 737 er verdens mest udbredte fly, og produktionen af 737-fly er Boeings vigtigste indtægtskilde. Som ny leder af programmet har Boeing udpeget Mark Jenks, vicepræsident for Boeings Mid-Market-program. Han har hidtil haft ansvaret for Boeing 787-programmet.

“Jenks vil udnytte sin viden og ekspertise i vores 737-program, mens vi omhyggeligt og fuldt ud får 737 MAX tilbage i drift og opfylder forpligtelserne over for vores kunder,” siger en talsmand for Boeing til luftfartsmediet FlightGlobal.

500 fly på jorden
Mark Jenks står nu over for den store logistiske udfordring med at få 733 MAX-flyene på vingerne igen, så snart luftfartsmyndighederne har godkendt flytypen til at flyve igen.

Der står i øjeblikket over 500 MAX-fly på jorden rundt om på kloden, herunder omkring 150 nybyggede fly, som ikke er blevet leveret til flyselskaberne på grund af det globale flyveforbud, der blev indført den 13. marts, efter at to fly at typen var styrtet ned i henholdsvis Etiopien og Indonesien kort efter start fra lufthavnen.

Boeings samlede leverance af nye fly er i første halvår faldet med 37 procent sammenlignet med samme periode i fjor – fra 378 til 239 fly – først og fremmest på grund af problemerne med MAX-flyene.

 

Relaterede artikler:

Boeing kan miste titlen som verdens største

Boeing mister stor MAX-ordre

Boeing outsourcede udvikling af 737 MAX-software