Cimber: ‘Gamle’ og nye ruter i spil til Jylland

Cimber Sterlings beslutning om at lukke ruterne fra Billund til London og München har skabt usikkerhed om selskabets strategiske kurs. Ifølge selskabet kommer lønsomhed frem for strategi, og afviklingen af de to ruter var begrundet i ‘særlige omstændigheder’.

Cimber Sterling strategiske kurs med øget fokus på regionale ruter fra de jyske lufthavne har været genstand for meget diskussion i rejse- og luftfartsbranchen.

Hvor rigtig strategien end kan lyde, har Cimber Sterling i de senere år gået den stik modsatte vej og løbende afviklet selskabets udenrigsruter fra Billund Lufthavn.

Men Cimber Sterling forklarer nu, at den nylige beslutning om lukning af ruterne til London-Gatwick og München var begrundet i nogle “særlige omstændigheder.“

“Vi kommer til at åbne flere og flere regionale ruter i takt med, at vores flåde bliver ensrettet. En regional rute er ikke nødvendigvis godt, fordi den er regional og på papiret passer ind i vores strategi. Vi er stadig meget optaget af, at den enkelte rute er lønsom, regional eller ikke regional,“ siger administrerende direktør Jan Palmér fra Cimber Sterling til CHECK-IN.dk.

Cimber Sterling oplyste kørt for jul, at selskabet har lufthavnene i Billund, Aarhus og Aalborg inde i overvejelserne omkring nye regionale ruter.

Mange jyske ruter er opgivet

Der har tidligere været nævnt destinationer som Rom, Nice, Birmingham og Manchester. Spekulationerne er mange, og listen over mulige ruter er lang. Ligeså lang er listen også over jyske ruter, som Cimber Sterling af en eller anden grund gennem tiden har måttet opgive.

I 2004 overtog Cimber ruterne fra Billund til Bruxelles, Milano, München, Stockholm og Oslo fra Maersk Air. Allerede året efter lukkede Bruxelles og Milano, mens München således lukkes i næste uge.

Heruodver har Cimber Sterling tidligere forsøgt sig med regionaleruter til Berlin (2007), Dublin,Málaga, Nice, Paris, Prag og Rom samt Aberdeen. Alle ruter er lukkke i dag og sidstnævnte rute fikendda en levetid på blot en uge.

På spørgsmålet om, hvorvidt det kan komme på tale at genåbne allerede nedlagte ruter, siger administrerende direktør Jan Palmer:

“Vi arbejder både med gamle og helt nye ruter.“

Flådeplan er afgørende

Det bliver Cimber Sterlingsfremtidige flådeplan, der bliver afgørende for hvornår og til hvilke destinationer, der skal åbnes på de regionale ruter fra Jylland.

Beslutningen om anvendelse af ATR72 turbopropfly er allerede taget, mens det endnu synes uklart, om det bliver flyproducenterne Embraer eller Bombardier, der skal danne grundlag for flåden af jetfly med plads til 80-90 sæder.

Med sidste uges beslutning om at lade det danske charterflyselskab Jet Time overtage produktionen af fire Boeing 737-700 jetfly indtil leasingkontraktens udløb samt selv tilbagelevere de resterende to Boeing-jetfly i efteråret 2012, synes Cimber Sterling på vej mod en flådestrategi, der matcher selskabets strategiske kurs.

Nu mangler Cimber Sterling blot at bevise, at den strategiske kurs medsatsning på de regionale ruter fra Jylland også bliver realiseret.