CPH’s lavprisfinger får ny beboer

Efter knap 2,5 år alene, får easyJet fra 24. februar selskab i Københavns Lufthavns lavprisfinger, CPH GO.

Fra den 24. februar bliver der lidt mere travlhed i Københavns Lufthavns lavprisfinger, CPH GO. Efter at have været alene hjemme i den spartanske finger i knap 2,5 år, får easyJet og selskabets passagerer nemlig selskab af det hollandske lavprisselskab Transavia, og de passagerer, som Transavia fire gange om ugen agter at flyve frem og tilbage mellem København og den hollandske by Eindhoven.

EasyJet har flere gange udtrykt stor tilfredshed med at operere fra lavprisfingeren, der ligger langt væk fra den øvrige lufthavns passagerfaciliteter og som har et helt andet skrabet udseende, der mest af alt leder tankerne hen på en fabrikshal.

Det britiske lavprisselskab er i dag lufthavnens tredjestørste selskab, kun overgået af SAS og Norwegian. Og siden åbningen af CPH GO den 31. oktober 2010 er easyJets passagertal vokset til over 1,2 mio. passagerer sidste år.

Det er markant billigere for luftfartsselskaberne at bruge CPH GO frem for de almindelige lufthavnsfingre. Men det er ikke muligt at transferere passagerer fra CPH GO, og derfor er terminalen kun interessant for selskaber, som flyver point-to-point trafik ind til København.

200 mio. kroner
Med Transavias ankomst til CPH GO får Københavns Lufthavn nemmere ved at retfærdiggøre, at man i 2008 brugte 200 mio. kroner på at bygge en finger, som indtil nu kun har været brugt af et flyselskab, som i forvejen opererede til og fra Københavns Lufthavn.

Det spanske lavprisselskab Vueling har flere gange set på muligheden for at flytte sine operationer over i CPH GO. Men det er endnu ikke blevet til noget. Andre oplagte CPH GO-brugere kunne være det islandske lavprissselskab WOW air og italienske Air One, der til juni starter med at flyve mellem Venedig og København.

Når Transavia den 24. februar åbner ruten fra Eindhoven vender selskabet tilbage til København efter knap to års fravær. Da selskabet var her sidst, overvejede Transavia kraftigt at rykke over i CPH GO. Selskabet døbte sågar et af sine Boeing 737-800 fly ”Swift”, som var det oprindelige navn for CPH GO. Men entreen i CPH GO blev ikke til noget før selskabet lukkede og slukkede i København i april 2011.

Læs også:

Transavia vender tilbage til København

Air One vender tilbage til CPH

Transavia: Vi tager snart beslutning om CPH GO!

Transavia-fly opkaldt efter lavprisfinger