Cubansk ulykkesselskab har de ældste ATR-fly i drift

Et ATR72-fly fra det cubanske luftfartsselskab Aero Caribbean forlulykkede i sidste uge undervejs fra Santiago de Cuba til Havana. Alle omborværende 61 passagerer og 7 besætningsmedlemmer omkom. Selskabet råder ligesom et danskejet luftfartsselskab over nogle af de ældste ATR-fly i drift.

Et flytilhørende det cubanske luftfartsselskab Aero Caribbean (Empresa Aerocaribbean SA) forulykkede torsdag den 4. november undervejs fra Santiago de Cuba til hovedstaden Havana på Cuba.

Flyet – et ATR 72-212 – styrtede ned i regionen Guacimal i det centrale Cuba. Alle ombordværende 61 passagerer og 7 besætningsmedlemmer omkom – heraf 28 udlændinge.

Det cubanske fly med registreringen CU-T1549 er et fly, der blev leveret i 1995 til amerikanske Continental Express. Siden har detværet i drift hosspanske Binter Canarias, men har siden 2006 tilhørt det cubanske selskab.

Ulykkesflyet er således kun 15 år gammelt, men Aero Caribbean har – i øvrigt sammen med et danskejet luftfartsselskab – nogle af de ældste ATR-fly i sin flåde.

Det første ATR42-300 fly blev sat i drift i april måned 1985 – altså for mere end 25 år siden. Blandt de 10 ældste ATR-fly i drift tilhører to eksemplarer Aero Caribbean, mens det danskejede Danu Oro Transportas (DOT LT)i Litauen har tre af de ældste fly i drift.

Produktionsnummer (MSN) 009 og 014 fra 1985 tilhører således Aero Caribbean, mens Danu Oro Transportas (ejet af Danish Air Transport i Vamdrup) har produktionsnummer 005, 010 og 012 fra årgangene 1985 og 1986i drift.

De øvrige aldrende ATR-fly opereres af spanske Top Fly, Aeroperlas fra Panama, Arkas fra Colombia samt også Policia Nacional de Colombia.

Det ulykkesramte cubanske selskab har hjemmebase i José Martí International Airport i Havana. Selskabet råder over i altotte fly med en gennemsnitsalder på 20,2 år.

Foto: Det ulykkesramte cubanske luftfartsselskab Aero Caribbean har en flyflåde med en gennemsnitsalder på 20,2 år.