Danmark ikke på rejsehitliste hos New York Times

Der er ingen danske destinationer på New York Times netop offentliggjorte liste over 45 steder, man skal besøge i 2012. På listen er derimod destinationer i Sverige og Finland. Eksperter kritiserer samtidig VisitDenmark for slingrekurs i markedsføringen.

Der er et yndigt land, og det bugter sig stadig i bakke og dal, men det kniber tilsyneladende med at gøregamle Danmark til et af amerikanernes foretrukne turist-attraktioner.

Netop turisme er ellers længe blevet fremhævet som et af fremtidens vækstområder generelt, og Danmark vil gerne have sin del af den internationale turisme.

Men budskabet om Danmark er tilsyneladende ikke trængt igennem på det amerikanske marked. Der er i hvert fald ingen danske destinationer på New York Times netop offentliggjorte liste over 45 steder, man skal besøge i 2012. På listen er derimod destinationer i Sverige og Finland.

På listen “The 45 Places to Go in 2012“ kårer The New York Times Panama som nummer 1 over de lande, man bare må besøge i år.

Det skyldes blandt andet landets boomende økonomiogPanama-kanalen,men også The Panamera, der åbner i juni 2012 som Latinamerikas første Waldorf Astoria hotel ogthe Trump Ocean Club, der er regionens højeste bygning.

På de efterfølgende pladser i top 10 kommer Helsinki i Finland,Myanmar, London, Oakland i Californien, Tokyo, Tanzania, Chile, Lhasa i Tibet og Havana i Cuba.

Og lidt længere nede finder man også Sverige, men altså ikke Danmark.

Ikke mindst Københavns kulinariske scene har i de senere år vakt international begejstring med Noma som verdens bedste restaurant og Rasmus Kofoed som verdens bedste kok.

Men ifølge The New York Times er det nu i stedetHelsinki iFinland der tiltrækker verdens spotlys, blandt andet fordi byen er udråbt som World Design Capital i 2012.

VisitDenmark kritiseres for slingrekurs i markedsføringen

Den manglende placering på Top 45 listenhos New York Times rammerned midt i en debat om VisitDenmarks evne til atmarkedsføre Danmark.

Den nationale turismeorganisation skal sælge Danmark i udlandet, men eksperter kritiserer organisationen for en slingrende markedsføring.

“Noget tyder på, at VisitDenmark er gået lidt i panik. Danmark oplever tilbagegang i turiststrømmene i modsætning til vore nabolande, og så prøver man på at skifte marketingstrategi“, siger professor Jon Sundbo fra Center for Oplevelsesforskning ved Roskilde Universitet til Politiken.

Blandt kritikpunkterne er, at VisitDenmark flere gange inden for få år har ændret det slogan, der skal lokke udenlandske turister og forretningsfolk til landet og tilmed ikke fået det opdateret på hemmesiden.

Over for Politiken erkender VisitDenmarks administrerende direktør, Jan Olsen, at det er en fejl.

Al international turismemarkedsføring af Danmark skal koordineres af VisitDenmark, men organisationen har påseks år haft fem forskellige direktører, hvilket ikke har bidraget til en stabilog fast retning for markedsføringsindsatsen.