- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Dansk entreprenør skal bygge grønlandske lufthavne

Det danske konsortium Munck Gruppen har vundet udbuddet om at bygge Grønlands to nye Atlantlufthavne i Nuuk og Ilulissat.

Efter tre års forarbejde sættes lufthavnsprojekterne i Nuuk og Ilulissat nu i gang. Det sker, efter at selskabet bag projektet, Kalaallit Airports International A/S, har valgt den danske entreprenør Munck Gruppen til opgaven med at anlægge landingsbanerne og tilhørende vejarbejder i de to byer.

Der var oprindeligt seks prækvalificerede, internationale entreprenører, men halvdelen af dem valgte slet ikke afgive tilbud. Blandt andet valgte de to danske entreprenører, MT Højgaard og Aarslef – sidstnævnte i et joint venture med en islandsk entreprenør – at trække sig.

Det betød, at kun Munck Gruppen samt et hollandsk og et canadisk konsortium afgav tilbud på at bygge de to lufthavne. Og selvom alle tre tilbud ifølge Kalaallit Airports var af høj kvalitet, så var Munck Gruppens ifølge det grønlandske medie Sermitsiaq.ag “samlet set” det “mest fordelagtige”.

Skal stå færdig samtidig
I første omgang bliver der primært sat arbejde i gang i Nuuk, og i løbet af foråret 2020 optrappes anlægsarbejderne så i Ilulissat. Det er dog intentionen, at begge lufthavne skal stå færdigt samtidigt.

”Vi er meget glade for, at arbejderne opstartes som planlagt, og det er fortsat planen, at begge lufthavne står færdige i fjerde kvartal 2023,” siger Kalaallit Airports administrerende direktør, Peter Wistoft, til Sermitsiaq.ag.

Air Greenland kan nu træffe beslutning
Beslutningen om, at lufthavnene skal stå færdigt samtidigt, betyder også, at Air Greenland nu er i stand til at træffe beslutning om den forestående flådefornyelse. Så sent så i maj i år forklarede Air Greenlands administrerende direktør, Jacob Nitter Sørensen, overfor CHECK-IN.dk, hvordan opførelsen af de to lufthavne hang sammen med planerne om flådefornyelsen:

”Vi venter med at beslutte noget som helst, indtil man har underskrevet kontrakten med entreprenøren og vi kender den eksakte tidsplan. Hvis man ikke bygger lufthavnene samtidig, kan det godt være, at vi beholder ’Norsaq’ nogle år endnu. Vores A330’er passer rigtigt fint til Nuuk, men dens kapacitet er i første omgang for stor til Ilulissat. Og hvis man bygger lufthavnene i etaper, kan mindre fly godt give mening.”

Beslutning til efteråret
Ifølge Jacob Nitter Sørensen er det planen, at Air Greenlands bestyrelse træffer beslutningen om flådefornyelsen i løbet af efteråret. Det mest sandsynlige er, at Air Greenland investerer i én wide body-maskine som erstatning for ’Norsaq’, og at man så supplerer med en narrow body-maskine fra enten Airbus A320-familien eller en Boeing 737 MAX.

”Så kan vi bruge wide body-maskinen på Nuuk-København og så anvende narrow body-flyet til alt det andet” sagde Jacob Nitter Sørensen til CHECK-IN.dk i maj.

”Alt det andet” kan på sigt blandt andet dække over en sæsonrute fra København til Ilulissat, ligesom Air Greenland-direktøren også tidligere har nævnt en rute mellem Nuuk og New York som en mulighed.

Munck Gruppen er en dansk entreprenør med hovedsæde i Nyborg. Virksomheden beskæftiger cirka 1.400 medarbejdere, og entreprenøren er i Danmark blandt kendt for etableringen af Odense Letbane.

 

Relaterede links

Air Greenland: Fortsat usikkerhed om nye fly

Ny atlantlufthavn i Grønland med 18 lukkedage

Demonstration mod udvidelse af lufthavn i Nuuk