Dansk EU-formandskab arbejder for effektive lufthavne i Europa

Europa-Kommissionen har netop fremlagt et forslag til en ny lufthavnspakke, der kan være medvirkende til at gøre flyrejser mere attraktive for passagerer. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vil som kommende formand for Rådet af EU’s transportministre arbejde for at drive forhandlingerne om lufthavnspakken så langt som muligt.

Dansk EU-formandskab arbejder for effektive lufthavne i Europa

af transportminister Henrik Dam Kristensen

International lufttransport er i kraftig vækst. Den europæiske organisation for luftrafikkontrol, Eurocontrol, forventer at lufttrafikken i EU i 2017 vil stige med 21 pct. i forhold til niveauet i 2009. Københavns lufthavn har ligeledes oplevet en markant stigning i passagertallet.

I takt med at flere og flere benytter sig af lufttransport vil efterspørgselen overstige de større lufthavnes kapacitet. Det betyder, at kødannelse ved lufthavne som London Heathrow og Paris Charles de Gaulle kan forplante sig til andre lufthavne, og på den måde forsinke trafikken i hele netværket.

Derfor vil man fra EU’s side tage initiativ til en lufthavnspakke der skal ændre lovgivningen på lufthavnsområdet. Samlet set skal det føre til en mere effektiv udnyttelse af lufthavnene i Europa samt forbedre den overordnede kvalitet af den civile luftfart i EU. Kommissionen lægger op til at kigge på tre områder af lovgivningen:

For det første vil man se på en revision af reglerne om groundhandling. Groundhandling er en fællesbetegnelse for en lang række serviceydelser, som skal stilles til rådighed i en lufthavn, såsom påfyldning af brændstof og rengøring af fly mellem flyvninger. De nye regler har til formål at gøre denne service mere effektiv i lufthavnene ved at øge konkurrencen mellem serviceudbydere.

For det andet vil man se på en revision af reglerne om ankomst- og afgangstidspunkter for fly de – såkaldte ‘slots’. Målet er at sikre at de slots der er til rådighed anvendes så effektivt som muligt med henblik på at udnytte kapaciteten i lufthavnene bedre.

Tredje del af pakken skal sikre en mere ensartet håndhævelse af støjreglerne i EU. I takt med at antallet af flyvninger stiger, stiger generne fra flystøj for almindelige borgere. Dette initiativ vil på en afbalanceret måde begrænse flystøj i lufthavne samt gøre det muligt for medlemsstaterne selv at tage initiativ til at reducere flystøj fra lufthavne.

Effektiv lufttransport på tværs af EU og mellem EU og tredjelande er vigtig for at sikre høj mobilitet i EU. Den frie bevægelighed er helt afgørende for EU’s indre marked, som må siges at høre til blandt EU’s største succeshistorier. En central forudsætning for den frie bevægelighed er en velfungerende europæisk transportsektor, der understøtter borgere og virksomheders behov for mobilitet både lokalt og på tværs af landegrænser i Europa. Også i den forbindelse er der fornuft i at se på hvordan man kan ændre reglerne på lufthavnsområdet så lufthavnenes kapacitet udnyttes på den mest effektive måde.

Lufthavnspakken er en af hovedprioriteterne på transportområdet når Danmark den 1. januar 2012 overtager formandskabet for EU. I min egenskab som formand for Rådet af EU’s transportministre vil jeg arbejde for at drive forhandlingerne om lufthavnspakken så langt som muligt. Forhåbentlig kan Danmark være med til at fremtidssikre den europæiske luftfart til gavn for Danmark og for hele EU.