Ordningen med konkursforsikring skulle beskytte forbrugerne, men ender med at belaste de danske luftfartsselskaber. Det mener brancheorganisationen Dansk Luftfart, der helst ser en fælles EU-løsning.
Brancheforeningen Dansk Luftfart advarer mod at gøre konkursforsikring obligatorisk ved køb af flybilletter til rejser til og fra Danmark. Dermed stiller Dansk Luftfart sig bag Rejsearrangørerne i Danmark, hvis nye formand Jan Vendelbo tirsdag fyrede en kraftig bredside afsted mod idéen om obligatorisk forsikring.
Diskussionen for og imod konkursforsikring er opstået fordi Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen netop nu er ved at vurdere, om en konkursforsikring skal være obligatorisk ved køb af flybilletter. Og diskussionen er blevet forstærket af en dom fra starten af juli i år. Her slog Østre Landsret fast, at Norwegian ikke er forpligtiget til at lade sig registrere i Rejsegarantifonden og tilbyde konkursforsikring.
”Loven om konkursforsikring er noget makværk. Det viser Norwegian-dommen. For den betyder, at andre udenlandske luftfartsselskaber heller ikke behøver registrere sig hos Rejsegarantifonden. Det, der skulle beskytte forbrugerne, ender med kun at være en ekstra byrde for de danske luftfartsselskaber, hvis konkursforsikring gøres obligatorisk,” pointerer chefkonsulent Per Henriksen fra brancheorganisationen Dansk Luftfart.
”Derfor er det eneste rigtige at etablere konkursforsikring på EU-niveau, så alle europæiske luftfartsselskaber har samme betingelser,” siger Per Henriksen.
Han tror dog ikke, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vælger helt at afskaffe konkursforsikringen, når styrelsen er færdig med den igangværende evaluering af ordningen. I dag er det frivilligt om forbrugerne vil tegne en konkursforsikring, når de køber flybilletter. Når de samme forbrugere køber pakkerejser, er konkursforsikring et lovkrav.
Ser tillokkende ud
Danmarks Rejsebureau Forening har foreslået, at lægge et mindre beløb på f.eks. fem kroner på hver billet. Dermed sikrer man, at alle danske rejsende ikke pludseligt står og har mistet deres ferie, fordi de ikke har kunnet gennemskue, om deres køb var omfattet af den nuværende ordning.
Men den løsning advarer Per Henriksen kraftigt imod.
”Det ser meget tillokkende ud, men i realiteten skaber det endnu større problemer. En generel afgift vil også indbefatte forretningsrejsende, som ofte er dækket af andre ordninger. Det vil samtidig kraftigt forøge Rejsegarantifondens dækningsbehov, hvis den skal kunne tage sig af alle typer flyrejsende, som bliver ramt ved en konkurs,” forklarer Per Henriksen.
Dansk Luftfart foreslår, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger, om forsikringsselskaberne kunne tænke sig at have konkursforsikring som et produkt på hylderne ved siden af afbestillingsforsikring, hjemrejseforsikring og lignende rejserelaterede forsikringsprodukter.
Læs også: