Danske Northern Aerotech går ind på det spanske MRO-marked. Foto: Northern Aerotech/Facebook

Dansk MRO-virksomhed etablerer sig i Spanien

Den danske MRO-virksomhed Northern Aerotech, der er ejet af en amerikansk virksomhed, har fra 1. juni i år overtaget SR Technics’ flyvedligeholdelsesanlæg i Madrid Barajas-lufthavnen.

Fremover vil der være dansk repræsentation inden for flyvedligeholdelse i Spaniens største lufthavn målt på antal passagerer.

Således har den danske MRO-virksomhed Northern Aerotech (NAT) sammen med sin amerikanske ejer, FEAM Aero, købt SR Technics’ faciliteter inden for line maintenance i Adolfo Suarez Madrid Barajas-lufthavnen (MAD).

Overtagelsen skete 1. juni 2023, og Northern Aerotech har dermed ekspanderet til en af de største lufthavne i Europa som en del af virksomhedens aggressive vækstplan.

På den nye spanske lokalitet vil Northern Aerotech i samarbejde med FEAM Aero kunne udføre planlagt line maintenance på langdistancefly samt AOG-arbejde (Aircraft on Ground) på flytyperne Airbus A330, Airbus A350, Airbus A380 samt på Boeing 787 Dreamliner og Boeing 777. Og med enhver form for motorkombination.

Ønsker flere spanske stationer
Som MRO-virksomhed (maintenance, repair and overhaul) beskæftiger man sig med vedligeholdelse, reparation og eftersyn af fly, mens line maintenance konkret er den type vedligehold, der foregår, mens et fly er i drift. Når et fly lander i en lufthavn, bliver det tjekket af en mekaniker, inden det relativt hurtigt kan gå på vingerne igen, alt afhængig af om der skal udbedres eventuelle fejl.

Northern Aerotech har base i Københavns Lufthavn, men selskabet har store vækstambitioner. Afdelingen i Madrid er virksomhedens første i Spanien, men der er også ønsker om at kunne åbne i Barcelona og andre spanske lufthavne. I første omgang er der dog fokus på Madrid-stationen.

”Vi betragter SR Technics som en MRO i verdensklasse, så at kunne følge deres succes på MAD-lokationen var meget attraktivt for os. Vi ser frem til at udvide NAT-brandet i MAD ved at tilbyde overlegne linjevedligeholdelsestjenester til vores nuværende og fremtidige flyselskabspartnere,” siger Morten Schalls Jørgensen, administrerende direktør hos Northern Aerotech.

Med åbningen i Madrid vil Northern Aerotech og FEAM Aero have mulighed for at udforske fremtidige forretningsmuligheder i europæiske nabolande, da FEAM i kraft af eksisterende tilstedeværelser vil kunne tilbyde hangarfaciliteter.

Blev opkøbt i marts 2022
Northern Aerotech og FEAM Aero mener, at opkøbet i Madrid-lufthavnen vil styrke virksomhedernes omdømme i luftfartsindustrien, og at det er den rette vej at gå for at blive førende inden for line maintenance og supporttjenester.

Historien om de to MRO-virksomheder strækker sig imidlertid blot tilbage til marts 2022, hvor FEAM Aero – der er den førende MRO-udbyder i USA – opkøbte Northern Aerotech, der dog forblev dansk registreret. Dermed nåede den amerikanske virksomhed op på 12 europæiske line stations, hvor fly kan blive serviceret. Selskabet råder over i alt 42 stationer på verdensplan og har over 1.300 ansatte.

I forbindelse med opkøbet udtalte Morten Schalls Jørgensen, at det danske selskab fik ”en stor partner i ryggen, der kan hjælpe os med at vækste hurtigere og kraftigere på det europæiske marked.” Northern Aerotech er dog også interesseret i markederne i Afrika, Mellemøsten og Asien.

Northern Aerotech har indtil videre arbejdet på omkring 70 stationer rundt om i verden. Selskabet har udført både sæsonoperationer og faste operationer i blandt andet mange lande i det kontinentale Europa, grønlandske Kangerlussuaq samt Ho Chi Minh City i Vietnam.

 

Relaterede artikler:

Dansk luftfartsvirksomhed solgt til USA

Dansk flyvedligeholdelsesselskab udvider i Asien

MRO-virksomhed vender tilbage til CPH