(Foto: Andzrej Kostrzewa)

Dansk pilot: MH370 ikke i den sydlige korridor

Den pensionerede danske pilot Otto Willum Nielsen, der kendte flykaptajnen på MH370, tror ikke på, at flyet skal findes i den sydlige korridor.

Mystikken om det forsvundne Boeing 777-fly fra Malaysian Airlines synes at fortsætte, selvom det malaysiske flyselskab og den malaysiske regering har meddelt de pårørende, at flyet er styrtet ned i Det Indiske Ocean omkring 2.000 kilometer fra Perth i Australien.

Tilsyneladende er konklusionen fra de malaysiske myndigheder baseret på satellitdata fra den britiske Inmarsat. Men så længe der ikke er fundet vragrester, vil gåden om MH370 være uløst og samtidig føre til endnu flere spekulationer og teorier.

Den pensionerede danske pilot Otto Willum Nielsen, der blandt andet har været Boeing 737-kaptajn hos kinesiske Xiamen Airlines Limited kendte den 53-årige kaptajn, Zaharie Ahmad Shah, der havde ansvaret i cockpittet, da MH370 forsvandt. Han er stadig overbevist om, at flyet befandt sig i den nordlige korridor, da det forsvandt.

“Jeg vil fastholde, at flyet rute blev omprogrammeret og al sporingsudstyr slået fra. Jeg tror ikke på de malaysiske myndigheders påstand om, at flyet skal findes i den sydlige korridor, så længe der ikke er fundet vragrester. Data fra Inmarsat modsiger amerikanske og kinesiske satellitdata, der samstemmende har indikeret, at flyet forsvandt i den nordlige korridor,“ siger Otto Willum Nielsen til CHECK-IN.dk.

Ingen nødsignal
Otto Willum Nielsen hæfter sig også ved, at flykaptajnen ikke har anvendt de såkaldte “squawk koder“, der kan benyttes i nødstilfælde. Koden 7500 indikerer flykapring, mens koden 7700 fortæller flyveledelsen om en nødsituation. Disse koder indtastes på flyets transponder, der vil sende signalet til flyvelederne på jorden. Men piloterne i cockpittet har tilsyneladende ikke benyttet koderne, før transponderen blev afbrudt.

Teorien om kapring fastholdes stadig af Otto Willum Nielsen. Ifølge ham er det den eneste logiske forklaring på flyets forsvinden.

“Der er endnu ingen, der har taget ansvaret for en eventuel kapring. Det skete heller ikke i forbindelse med 9-11 i USA. Men når man finder MH370 vil der sikkert være nogle, der står klar til at tage ansvaret, selvom det ikke nødvendigvis var dem, der gjorde det,“ konstaterer den pensionerede danske flykaptajn.

Gigantisk eftersøgningsområde
Flådefartøjer fra Kina og Australien samt fly fra Australien, Kina, Japan og New Zealand har de seneste par dage undersøgt området i den sydlige korridor.

Et gigantisk område, der omfatter 30.000 kvadratkilometer i den vestlige sektor og 12.000 kvadratkilometer i den østlige sektor.

Samtidig er den malaysiske regering stå stærk i troen på, at flyets skal findes på positionen i den sydlige korridor, at man har besluttet at sende et særligt efterforskningshold til Perth.

Efterforskningsholdet udover repræsentanter fra Malaysian Airlines også bestå af luftfartsmyndighederne i Malaysia sammen med den malaysiske flåde og det malaysiske flyvevåben. Her skal man arbejde tæt sammen med det særlige redningscenter, som Australien har etableret.