Dansk turisme vil udover grænserne

VisitDenmark forventer en vækst i udenlandske overnatninger på fire procent i 2011. Det sker på baggrund af en høj økonomisk vækst på vigtige udenlandske markeder sammen med et stagnerende hjemmemarked. ‘Dansk turisme skal se udover Danmarks grænser for at få vækst,’ udtaler VisitDenmark´s nyudnævnte direktør Jan Olsen.

Siden begyndelsen af 1990´erne er det den voksende indlandsturisme, der har trukket udviklingen iovernatningerpåi det hjemlige turistmarked. Men det ser ud til at blive ændret i 2011, hvor VisitDenmark forventer, at de udenlandske overnatninger skal skabe væksten.

Forventningerne baserer sig på udregninger fra Tourism Economics – en underafdeling af Oxford Research, der udarbejder økonomiske analyser og forecasts for bl.a. Verdensbanken og centralbanker verden over.

Her er konklusionen, at enhøj økonomisk vækst på vigtige udenlandske markederi kombinationmed et stagnerende hjemmemarkedvil styrkedansk turismes konkurrenceevne i 2011. Estimatet er en stigning i de udenlandske overnatninger på mere end 4 procent.

“Meget tyder på, at dansk turisme skal se ud over Danmarks grænser for at få vækst i de kommende år,“ er konklusionen fra Jan Olsen, adm. direktør i VisitDenmark.

Jan Olsen mener, at indenlandsturismen har nået et foreløbigt mætningspunkt. Motivationen for øget indsats i udlandet er en relativ lav dansk krone, hvilket ifølge Jan Olsen giver muligheder for at vinde tabte markedsandele tilbage til dansk turisme. “Konkurrencen er hård, så vi skal øge investeringerne i markedsføring og tænke anderledes for at tiltrække flere turister,“ siger han.

Det samlede antal overnatninger i 2011 forventes at nå et niveau omkring 43,1 millioner. Det er 2 procent højere end i 2010, men fortsat 4procent lavere end niveauet i 2008. Først i 2014 forventes antallet af overnatninger at passererekordårets 44,7 milioner fra 2008.

Ifølge VisitDenmark´s forecast vil det især være de svenske overnatninger, der forventes at stige på grund af en høj økonomisk vækst og en styrket svensk krone. Også Tyskland, som er det største marked for dansk turisme, forventes at stige med 4 pct. eller 475.000 overnatninger i 2011.



Foto:
Udenlandske overnatninger skal i 2011 skabe vækst i dansk turisme.