Danske krydstogter sælger i Miami

Det danske branchenetværk for krydstogter, Cruise Copenhagen Network, har sat turbo på den internationale markedsføring af København og Danmark. Ved årets store internationale krydstogtsmesse Cruise Shipping Miami 2012, fik man solgt danske krydstogter i stor stil.

Efter en uges intensive møder og markedsføringsaktiviteter, er en stor del af den danske krydstogtsbranche netop nu på vej hjem fra den årlige branchemesse i Miami Beach. På messen deltog repræsentanter fra blandt andetKøbenhavn, Aarhus, Skagen, Aalborg, Fredericia, Fåborg, Bornholm ogKorsør.

Og danske krydstogter sælger i Miami.

Det konstaterer man hos det danske branchenetværk for krydstogter, Cruise Copenhagen Network, der har sat turbo på den internationale markedsføring af København og Danmark. Ved årets store internationale krydstogtsmesse Cruise Shipping Miami 2012, blev der indgået mangenye forretningsaftaler.

For at tiltrække opmærksomheden havde det danske krydstogtsnetværk slået sigsammen med Maersk Broker, mensMichelin-kokken Paul Cunningham stod klar til at bespise gæster og samarbejdspartnere.

Samtidig bidrog Danmarks mest kendte turistattraktion, Tivoli, til synligheden i Miami med en afdeling af Tivoligarden, som sikrede stor opmærksomhed med deres optræden i blitzlysene fra særligt asiatiske gæster.

Under messenudnævnte Cruise Copenhagen Network, med Københavns overborgmester Frank Jensen som afsender, to internationale brancheambassadører fra henholdsvisItalien og Miami ved en stor ceremoni, hvor de hver modtog en dansk bycykel sammen med deres diplom.

Benhård kamp om kunderne

Krydstogtbranchemessen i Miami indeholdt dog meget mere end den hyggelige overflade. Ved siden af messen foregik en række konferenceaktiviteter, som sikrede branchevidendeling på tværs af grænser, og der blev netværket, afholdt forretningsmøder og indgået aftaler for kommende års krydstogtsaktiviteter.

Københavns Havn modtog to priser for at være Den mest samarbejdsvenlige havn og Den bedste ’turn-around’ havn, hvilket understreger at København betragtes som en attraktiv by at starte og afslutte sine krydstogter i. De mange gode turismetilbud i København gør at turisterne bruger længere tid og flere penge i byen.

Generelt oplever flere danske havne i disse år et boom i antallet afkrydstogtsskibe. Eksempelvis er krydstogter blevet et stort indsatsområde for Bornholm, hvor der skabesbåde direkte indtægter og servicejobs til øen. Rønne Havn er rykket massivt på området ved at gå fra 25 krydstogtsanløb i 2011 til forventede 51 anløb i 2012.

Også i Aarhus Havn forsøger man at drage fordel af krydstogtsskibene.

“Det er gået over al forventning. Jeg har fået langt flere forretningsmøder, end jeg havde håbet, inden vi tog af sted. Vi har helt konkret både indgået aftaler med nye forretningspartnere og sikret udvidelser af eksisterende aftaler,“ siger markedschef i Aarhus Havn, Nicolai Krøyer.

Aarhus havn udvider i disse år kapaciteten og gør sig klar til at modtage flere og større skibe. Og det er store investeringer, der skal tjenes hjem igen, blandt andet ved at tiltrække flere krydstogtsskibe.

Også København udvider til næste år med en 1,1 km lang krydstogtskaj i Nordhavnen. Og selv om København med sine forventede 376 anløb i 2012 er den absolut største krydstogtsdestination i Danmark, viste messen, at der også er stor interesse for de andre danske havne, som hver især har særlige lokale attraktioner at byde på.

Fremtidens turismeform

København har som indgangen til Østersøen en vigtig position, hvorfra turisterne også kan opleve fx Stockholm, Tallin, Helsinki og Skt. Petersborg. Derfor er der et stort fokus på at sikre udviklingen på krydstogtsområdet i en tid, hvor arbejdspladser i stor stil bevæger sig østover, mensturiststrømmen til gengæld bevæger sig vestpå.

“Krydstogtindustrien har haft konstant vækst i hele verden i de seneste år, og i 2015 forventes det, at over 20 millionergæster vil tage på krydstogt, så det er rigtig mange pengestærke turister, der kommer rundt. Krydstogter omkring Østersøen har haft en vækstrate på ca. 10 % årligt over de seneste år og med den livlige aktivitet, der foregår på krydstogtsområdet i København, er jeg ikke i tvivl om, at man vil komme til at se en del flere skibe i danske havne i de kommende år,“ vurderer krydstogtspecialisten Luis de Carvalho fraConsult DC.

Krydstogter udgør en stadig større procentdel af den internationale turismeindustri og bidrager med en årlig omsætning på over 1 milliard kroner. Alene i 2012 forventes over 1 millionkrydstogtsgæster og besætninger til København.

Cruise Copenhagen Network er et branchenetværk under Wonderful Copenhagen og omfatter mere end 60 krydstogtsinteressenter fra alle sektorer, der arbejdersammen på at forbedre den internationale markedsføring, strukturerne og forretningen inden for krydstogter i Danmark.