Danskerne finder rejsen på mobilen

Rejserelaterede søgninger på mobiltelefonen er steget næsten 400% i 2010. Ejere af smartphones er op til 50 gange mere tilbøjelige til at bruge telefonen som en søgemaskine end dem, som ‘kun’ ejer en almindelig mobiltelefon.

Den eksplosive udbredelse af de nye smart-phones har fået danskerne til i et hidtil uset omfangat søge efter rejser via mobiltelefonen. Således er flyrejser en af de mest populære ting at søge efter i dag.

Søgninger efter rejser via mobiltelefonen er steget næsten 400% i 2010, ogdanskerne søger både efter hotel- og overnatningsmuligheder, flybilletter og naturvis også bus ogtog.

Undersøgelserviser, atforbrugerne bruger telefonen på de tidspunkter, hvor man ikke er i nærheden af computeren. Ejere afsmartphones er op til 50 gange mere tilbøjelige til at brugetelefonen som en søgemaskine end dem, som ‘kun’ ejer en almindelig mobiltelefon, viser undersøgelser fra M:Metrics.
.
“Den ændrede adfærd er et klart signal til først rejseindustrien, og til mange andre brancher om, hvor vigtigt det er at have websider, der er optimeret til mobiltelefoner, og hvor vigtigt det er at annoncere på nettet, understreger Rico Gade, der er Industry Head Travel hos Google.

Sammenlignet med den traditionelle computer er brugen af søgemaskiner på smartphones eksploderet siden 2009 med en vækst i søgevolumen på 300%. Søgninger fra traditionelle computere er derimod kun steget med 24 %.

Mobiltelefonernesændring af søgemønstreunderminererden traditionelle opfattelse af planlægningsmønstret for ferieaktiviteter. Ferie er i stigende gradnoget, der planlægges og undersøges spontant. Det kan man bl.a. se på de tidspunkter,forbrugerne søger på.

“Forbrugerne ændrer hele tiden adfærd. Derfor er det afgørende at være der, hvor de er, især når det gælder internet via mobiltelefoner,“ understreger Rico Gade fra Google.“ Mobiltelefoner er i dag både telefon, kamera, søgemaskine og planlægningsværktøj med kort og navigation.Med adgang til gratis wi-fi mange steder, bruger folk det virkelig aktivt. For rejsebranchen betyder det, at man skal være “always on” med sin kampagne, så man er parat til at opfange interessen,“ understreger Rico Gade.

Foto: Væksten i rejserelaterede søgninger på mobiltelefoner er eksplosiv.