Danskerne går shop-amok i amerikanske outlets

Tre ud af fire danskere besøger et outlet i forbindelse med deres rejse til USA. Det er især mærkevaresko og -tøj, der bringes med hjem til Danmark.

Hvis bagagehylderne på flyene fra USA til Danmark er godt proppede, så er der en naturlig forklaring. For en tur til USA er ofte lig med en shoppingtur i de såkaldte outlets, hvor mærkevaresko og -tøj sælges langt billigere end i de store amerikanske byer og storcentre.

Langt størstedelen af de årligt ca. 270.000 danskere, der tager på ferie i USA benytter lejligheden til at besøge et eller flere af de mange outlets. En undersøgelse, FDM travel har foretaget blandt sine 30.000 årligt USA-rejsende, viser, at tre ud af fire besøger et outlet i forbindelse med deres USA-rejse. 22 procent bruger endog flere dage af rejsen på at shoppe i de populære butikker med kendte mærkevarer til gode priser.

”Danskerne er vilde med outlets og faktisk oplever vi, at shopping for flere og flere er et væsentligt formål med USA-besøget blandt andet på grund af den endnu relativt lave dollarkurs, og fordi USA er et mekka for outlet-shoppere. Vi oplever et stigende behov for information omkring shopping-mulighederne, når vi skal vejlede vores kunder,” siger Line Danvad, markedschef i FDM travel.

Daglige busafgange
Rigtig mange danske USA-rejsende gør størstedelen af deres indkøb i de mange outlets. Således svarer 40 procent, at de køber alt eller næsten alt i et outlet. Der bliver også sat en del tid af til at besøge diverse outlets på USA-rejsen. Lidt mere end hver fjerde bruger en dag på at besøge et eller flere outlets, mens lige så mange nøjes med en halv dag.

”Hvis man ikke har lejet bil, så er der dagligt flere busafgange fra storbyerne til de største outlets, så det er nemt at komme til at shoppe billigt på rejsen til USA”, siger Line Danvad.

Undersøgelsen er foretaget blandt 735 danskere, der har været i USA indenfor de seneste fem år.