Danskerne rejser, når det er billigst

Danskerne rejser, når ferien er billigst. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DFDS Seaways, hvor prisen angives som den vigtigste parameter, når danskerne planlægger ferien. Hele 70 % af danskerne booker ferien i de billigste uger, og venter gerne til sidste øjeblik.

Det er næppe den store overraskelse, at danskerne elsker et godt tilbud. Hver uge lander millioner af tilbudsaviser i danskernes forslugne postkasser med slagtilbud fra supermarkeder, byggemarkeder, tøjbutikker og alskens andre forretninger.

Og netop jagten på de gode tilbud gælder tilsyneladende også når det kommer til danskernes ferievaner. I hvert fald viser en ny undersøgelse, at hele 7 ud af 10 danskere – eller 70 % -booker deres ferier i de uger, hvor det er billigst.

Det viser en ny undersøgelse fra DFDS Seaways foretagetblandt 2.806 danskere i periodenjanuar til februar 2011.

Økonomien er nemlig det vigtigste parameter, når danskerne planlægger ferie. Kun de færreste er villige til at betale for at komme af sted på et bestemt tidspunkt, og så venter vi gerne på de gode ferietilbud. Hele 70 % af danskerne booker derfor ferien i de billigste uger, også selvom det betyder, at man skal vente med at booke ferien til sidste øjeblik.

Ifølge undersøgelsen er det i øvrigtsjællænderne, derer de største tilbudsjægere, hvorimod midtjyderne i mindre grad er styret af prisen.

Hele 84 %af indbyggerne i Region Sjælland rejser således oftest i de billigste uger, mens dette kun gør sig gældende for 59 %af midtjyderne.

Undersøgelsen viser endvidere, at kun 28 % er villige til at betale en højere pris for at komme af sted på et bestemt tidspunkt. Mange vælger derfor at have is i maven og vente på de gode ferietilbud. Hver tredje danskerkøberførst deres ferie et par uger før afrejsedatoen.

Derfor ender 3 ud af 4med at lægge deres ferie udenfor skolernes ferieuger, da man så kan få samme ferie til en billigere pris.Og den tendens mærkes tydeligt i rejsebranchen, blandt andet hos DFDS Seaways, derer Nordeuropas største rederi- og logistikvirksomhed med 50 fragt- og passagerskibe.

”Hos DFDS Seaways kan vi se, at spidsbelastningen i enkelte uger er ved at blive jævnet ud. Derfor sørger vi for at arrangere koncerter og andre former for underholdning alle årets sæsoner, og holde vores biograf, kasino, natklubber, pool-område og børneklub åbent,” siger landechef for DFDS Seaways, Kim Heiberg.

Internettets søgemuligheder, der i de senere år har gjort det betydeligt lettere at sammenligne priser på tværs af rejsebureauer og finde gode slagtilbud, har været en stor del af drivkraften bag denne tendens.