Danskerne rejser udenlands trods gældskrise

Ifølge TUI Travel´s danske specialrejsebureauer kan man ikke mærke på danskernes rejselyst, at der er gældskrise. Hos MyTravel udsender man lige nu 50 procent flere tilbud end på samme tidspunkt sidste år.

“Danskernes rejselyst eksploderer,“ er overskriften på en pressemeddelelse, som TUI Travel´s specialrejsebureauer udsendte i løbet af mandagen.

Rejselyst har der nok altid været været blandt danskerne, men de økonomiske midler til at realisere rejsedrømmenehar som regel væretforhindringen for de fleste.

Men ifølge MyPlanet har den nuværende finansielle uro som følge af den internationale gældkrise ikke forplantet sig til danskernes interesse for at rejse.

“Efterspørgslen lige nu er enorm,“ siger brand manager for MyPlanet, Dorte Kuula, med henvisning til den seneste opgørelse af henvendelser til MyPlanet, som er specialist i rejser til Australien, New Zealand, Canada og USA.

“Vi udsender 50 procent flere tilbud nu end vi gjorde på samme tidspunkt sidste år. Det er overraskende, for det plejer at være sådan, at danskerne udsætter deres køb af rejse i forbindelse med økonomiske nedture og valg. Nu er begge dele på dagsordenen, men denne gang er det som om, at effekten er den stik modsatte. Danskerne vil ud at rejse.“

Kollegerne fra søsterbureauet MarcoPolo kan også nikke genkendende til dette mønster.

“Vi ser ingen tegn på, at hverken valget eller for den sags skyld finanskrisen holder danskerne hjemme. Konsulenterne knokler for at nå det hele, og vores rejser er altså ikke lavpris rejser,“ konstaterer Berit Elmark, der er brand manager hos MarcoPolo.

Det sidste af TUI Travel´s tre danske specialrejsebureauer er Travel Sense, der er specialiseret i sportsrejser. Her kan manogså mærke stor travlhed.

“Salget af billetter til OL i London i 2012 går over al forventning, og det er både private og virksomheder, der køber,“ forklarer firmaets direktør, den tidligere håndboldlandsholdstjerne, Camilla Andersen.

Hos MyPlanet er det især USA-rejserne, der efterspørges i øjeblikket, godt hjulpet på vej af den fordelagtige dollarkurs. Hos MarcoPolo er det derimod Vietnam og Thailand, der står øverst på listen hos kunderne, mens Sydamerika med Brasilien som trækkraft også er stærkt på vej frem.