- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

DAT kan fejre et år i Karup Lufthavn

En række tiltag i luften og på jorden er forklaringen på, at indenrigsruten mellem København og Karup har oplevet tocifrede vækstrater i det år Danish Air Transport nu har drevet den.

I disse dage er det et år siden, at Danish Air Transport (DAT) afløste Norwegian på indenrigsruten mellem Karup og København. Og med en række tiltag i luften såvel på jorden er det lykkedes at få passagertallet til at vokse betydeligt på en rute, der ellers har haft nogle hård efter Cimber Sterlings konkurs i maj 2012.

Der har således været en udvikling i antallet af passagerer på 13 procent fra april til december 2015 i forhold til samme måneder i 2014.

”Det er positivt, at folk i Midtjylland støtter op om ruten. Både erhvervs- og privatrejsende har i stigende grad valgt at flyve, og de oplever, hvor nemt og bekvemt det er at vælge denne rejseform til og fra København,” siger Jesper Rungholm, direktør i Danish Air Transport.

Bliver brugt flittigt
Fremgangen skyldes blandt andet, at det er blevet markant lettere at flyve videre ud i verden fra Københavns Lufthavn.

”Vi fik hurtigt etableret en interline-aftale med SAS, som betyder, at man kan købe billetter fra DAT’s destinationer og direkte videre med SAS ud til andre destinationer. Aftalen med SAS bliver flittigt brugt, og på de fleste afgange er der booket interline-billetter. Dette har skabt positiv respons fra både erhvervslivet og de privatrejsende,” forklarer Jesper Rungholm.

I løbet af sensommeren 2015 introducerede DAT også klippe- og månedskort til både privat- og erhvervsrejsende.

Uafhængigt talerør
På landjorden har flyselskabet åbnet et billetkontor i Karup Lufthavn, så det er muligt at købe billetter og få information på et lokalt bemandet billetkontor. Langt de fleste rejsende benytter dog hjemmesiden dat.dk, når de booker deres billet.

Desuden har DAT etableret et brugerråd, der fungerer som et uafhængigt talerør for regionens erhvervsliv, pendlere og private. Brugerrådet har blandt andet haft indflydelse på ruteprogrammet og er medvirkende til, at DAT i dag flyver op til 8 afgange om dagen.

”Der er ingen tvivl om, at DAT har formået at vende udviklingen ved at lytte til erhvervslivets behov i det midtjyske. Flyafgangene, der forbinder hovedstaden med en vigtig del af produktions-Danmark, er en livsnerve og en vigtig brik i erhvervsudviklingen,” fastslår H.C. Østerby, der er bestyrelsesformand for Karup Lufthavn og borgmester i Holstebro Kommune.

Flere muligheder for passagererne
DAT´s passagerer kan også leje en bil i både København og Karup Lufthavn. Dette sker i samarbejde med biludlejningsfirmaet Europcar.

”Vi ønsker løbende at optimere vores produkter, og vi ved fra andre destinationer, det kan være en god ide, at gøre det nemt for både forretningsfolk og privatrejsende at komme billigt rundt, når de flyver med os,” forklarer Jesper Rungholm.

En brav kamp
Cimber Sterling befløj i mange år ruten frem til sin konkurs i maj 2012. I 2010-2011 i konkurrence med Norwegian, der vendte tilbage til ruten få dage efter Cimber Sterlings konkurs.

I næsten tre år kæmpede Norwegian en brav kamp med at få ruten til at fungere. Men store 189-personers jetfly betød, at man kun fløj 2-4 gange om dagen. I det sidste halvandet år fløj DAT faktisk med 66-sæders ATR72-fly for Norwegian. Men lige lidt hjalp det. Og i marts 2015 overtog DAT så selv ansvaret for ruten.

 

Læs også:
2015 var vendepunkt for Karup Lufthavn

DAT: CPH-sammenlægning har hæmmet Karup-vækst

Fremgang i Karup efter skifte

DAT åbner billetkontor i Karup

DAT vil fordoble passagertallet i Karup

​DAT går ind på Karup-rute