Fremgang i Karup efter skifte

Skiftet i operatør på indenrigsruten til København har givet pote i Karup Lufthavn, der har fremgang mens andre provinslufthavne har indenrigstilbagegang.

Det går langsomt. Men det går fremad i Karup Lufthavn efter at et nyt selskab har overtaget indenrigsruten til København. Den 29. marts overtog Danish Air Transport (DAT) ruten fra Norwegian, der kastede håndklædet i ringen efter knap tre års ihærdigt arbejde.

I de to første måneder efter operatørskiftet steg antallet af passagerer med henholdsvis 5,5 procent i april og 11,5 procent i maj måned i forhold til året før. Resultater, der kommer i kølvandet på tre år med næsten konstant nedgang siden Cimber Sterling gik konkurs i maj 2012 og Norwegian overtog ruten. Kun i perioder med Norwegian-brandudsalg har der været passagerfremgang.

Den aktuelle fremgang på Karup-ruten skal også holdes op imod at både Aarhus, Billund og Aalborg oplevede tilbagegang på deres indenrigsruter til København i de samme måneder. Størst i Aalborg Lufthavn i maj med en tilbagegang på 15,9 procent.

Bedre fartplan
Skiftet til Danish Air Transport på indenrigsruten har medført mere end dobbelt så mange sæder på morgenafgangene, en sen kl. 23.30-ankomst til Karup, kort transfertid i Københavns Lufthavn og en ny interline-aftale med SAS, som muliggør bagage-check in via København til slutdestination. Herudover er der nu mulighed for at bestille og købe billetter på et nyoprettet billetkontor i Karup Lufthavn.

”Passagerne tager rigtigt godt imod det nye produkt og specielt erhvervslivet og pendlerne er begyndt at vende tilbage. Dels på grund af interline med SAS og dels på grund af bagageaftaler med Air Greenland Widerøe, Lufthansa, Austrian, Swiss og Atlantic Airways samt selvfølgelig en bedre fartplan,” forklarer lufthavnsdirektør Erik Jacobsen fra Karup Lufthavn.

Større udbud
Danish Air Transport flyver seks gange dagligt mandag til torsdag, fire gange på fredage, to gange på lørdage og tre gange på søndage. Før havde Norwegian fem daglige afgange på hverdage og tre gange på søndage. Flyvninger, der faktisk blev opereret af DAT med ATR72-fly på en wet lease-aftale for Norwegian.

DAT anvender stadig ATR72-fly på de fleste afgange. Men morgenafgangen fra Karup til København kl. 8.00 mandag til torsdag og eftermiddagsafgangen fra København kl. 17.30 på de samme dage opereres med større MD-87, MD-83 og Airbus A320-fly, hvilket giver et større udbud af billige billetter på de mest attraktive rejsetidspunkter. For en indenrigsrute som den til Karup bliver i høj grad brugt af forretningsrejsende fra provinsen til at kunne komme til møder i hovedstaden og retur samme dag.

Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, sagde i november sidste år til CHECK-IN.dk, at målet var 250.000 passagerer på Karup-ruten i 2016. Det svarer til en fordobling i forhold til 2014.

Danish Air Transports MD-87 fly, OY-JRU, er lavet til flyvende reklamesøjle for Karup-ruten.