De fleste ferierejser købes på nettet

Det er nemt og bekvemt og man undgår telefonkø eller lukketider. Derfor vælger flere og flere at købe ferierejsen direkte via internettet. Bravo Tours mærker en voldsom stigning i netsalget.

“Du er nu nummer 21 i køen. Vent venligst.“

Den slags beskeder har de færreste tålmodighed til og lange ventetider i telefonen eller lukketider i den fysiske forretning får flere og flere til at købe ferierejsen direkte via internettet.

På internettet er søgemulighederne mangfoldige, informationerne som regel udførlige og billeder af hvide sandstrande, store pool-områder eller betagende landskaber kan altdi fjerne den sidste tvivl.

Internettet er let og bekvemt, og det er samtidig også en af de hurtigste måder at bestille sin ferierejse på. Flere og flere benytter sig derfor af de elektroniske bestillingsmuligheder, når familien shopper ferierejser.

Hos Bravo Tours, der er Danmarks tredjestørste rejsearrangør, har man mærket en voldsom stigning i netsalget.

I de regnfulde julidage var der så hektisk travlt på Bravo Tours’ salgskontorer, at mange ferietrængende danskere valgte at bestille rejser via rejsearrangørens hjemmeside.

“Flere end halvdelen af rejserne blev på de travleste dage solgt via nettet – mod normalt 30-40 procent,“ siger Bravo Tours’ administrerende direktør, Peder Hornshøj.

Bravo Tours er Danmarks tredjestørste rejsearrangør med et forventet salg af 150.000 rejser i år.

“I de travle perioder kan kunderne spare tid ved at bestille rejsen på nettet, og jo flere, der gør dét, jo mere tid får telefonsælgerne til at håndtere ønsker, der ligger uden for standardprodukterne,“ siger Peder Hornshøj.

Til gengæld mener Peder Hornshøj ikke, at internettet vil overtage salget helt. Der vil altid være kunder, der har brug for den personlige betjening.

“Telefonsalget med den personlige kontakt vil altid være en del af Bravo Tours’ servicekoncept, men internettet er døgnåbent året rundt, så man kan bestille rejser om aftenen, om natten og når man ellers har tid. Hvis man ved, hvad man vil købe, er der ingen grund til at tale med en sælger. Det kræver naturligvis, at man kan læse alt relevant på vores hjemmeside og i katalogerne, og at vi konstant justerer vores markedsføring, men det øgede netsalg tyder på, at vi er på forkant med udviklingen,“ vurderer Peder Hornshøj.