Delta Air Lines køber olieraffinaderi

Gennem sit datterselskab Monroe Energy LLC har Delta Air Lines købt et olieraffinaderi, der skal sikre adgang til billigere flybrændstof. Dette innovative tiltag er et af midlerne til at sikre en bedre styring af den største omkostningspost for det amerikanske luftfartsselskab.

Luftfartsbranchen har i de seneste år kæmpet med volatile brændstofpriser og valutakurser. Priserne påflybrændstof, der normalt købes og betales i amerikanske dollar, harværet meget ustabile, men med en klart stigende tendens.

Dermed er brændstofudgifterne blevet en stadig tungere post i selskabernes samlede omkostningsbudget.

Den udfordring løser det amerikanske luftfartselskab Delta Air Lines nu på en noget atypisk måde. Via sit datterselskab Monroe Energy LLC har Delta Air Lines således netop købt et olieraffinaderi, der skal sikre adgang til billigere flybrændstof.

Dette innovative tiltag er et af midlerne til at sikre en bedre styring af den største omkostningspost for det amerikanske luftfartsselskab.

Opkøb sikrer 80 procent af brændstofforbrug
Langt de fleste luftfartsselskaber har indført brændstoftillæg for at sende i hvert fald en del af de forhøjede brændstofudgifterne videre til passagererne.

Samtidig har den såkaldte ”hedging” vundet indpas hos mange luftfartsselskaber, der forsøger at foretage enrisikoafdækning på flybrændstof ved på forhånd at købe en del af brændstoffet til den fremtidige produktion til en fast pris.

Og nu tager Delta Air Lines altså skridtet fuldt ud ved at købe olieraffinaderiet Trainer, der ligger syd for Philadelphia.

Som en del af transaktionen har Deltas datterselskab Monroe Energy LLLsamtidig indgået en strategisk aftale med BP og Phillips 66.Aftalen omfatter både selve anlægget og rørledninger, så Delta kan sikre sig forsyninger af jet fuel i hele den nordøstlige del af USA.

“Opkøbet af Trainer raffinaderiet er en innovativ måde at håndtere vores største udgiftspost på. Der er tale om en beskeden investering svarende til listeprisen på et nyt wide-body fly, men det vil gøre det muligt for os at spare næsten 300 millioner dollar årligt på vores brændstof,“ siger Richard Anderson, der er koncernchef hos Delta Air Lines.

Investering på 1,4 mia. kroner
I forbindelse med handelen modtager Delta Air Lines-selskabetoffentlig støtte på $30 millioner for at skabe jobs, mens Monroe betaler $150 millioner for selve anlægget. Dertil kommer, at Delta vil investere yderligere $100 millioner i forbedring af anlæggets eksisterende infrastruktur.

Dermed kommer Deltas samlede investering op på $250 millioner eller 1,4 milliarder danske kroner, hvorefter anlægget fremover vil kunne producere og levere op imod 80 procent af Deltas samlede brændstofforbrug i USA.

Aftalen ventes endeligt gennemført i første halvår af 2012. Delta Air Lines er verdens største luftfartsselskab med over 160 millioner passagerer årligt og et globalt netværk, der forbinder 350 destinationer i 62 lande.