Det bliver dyrere at rejse til London

Fra 1. april 2012 vil den engelske regering hæve den såkaldte Air Passenger Duty med 8 %, og det rammer også danske rejsende. Beslutningen møder stor protest fra luftfartsselskaber som British Airways, easyJet, Ryanair og Virgin Atlantic, der ønsket afgiften helt afskaffet.

London er den mest populære destination for danskere, når de sætter sig ind i en flyvemaskine, der letter fra Københavns Lufthavne.

De seneste trafiktal for Københavns Lufthavne viser, at der frem til udgangen af november 2011 var 1.382.738 rejsende mellem København og London. Det er en stigning på 9,9 % i forhold til samme periode året før, hvor der var 1.257.637 passagerer.

Og de mange passagerer fra Danmark og andre lande kan nu se frem til dyrere billetter, hvis destinationen er London eller andre britiske byer.

Det skriver magasinet Business Travel News.

Fra 1. april 2012 vil den engelske regering nemlig hæve passagerafgiften med 8 % fra britiske lufthavne, og det rammer helt naturligt også danskere, der skal hjem fra ferie eller forretningsrejse.

Der er tale om den såkaldte Air Passenger Duty (APD), der er en afgift, der pålægges passagerer fra britiske lufthavne, dog med undtagelse af passagerer, der skal videre med et andet fly inden for 24 timer.

Ekstra 9 kroner per billet

De nye afgifter koster fra £13 for de korteste ruter på de billigste afgange og helt op til £184 for de længste ruter.

For danske rejsende betyder det, at APD stiger fra nuværende 106 kroner til 105 kroner for alle afrejser fra britiske lufthavne efter den 1. april. Alene baseret på passagertrafikken mellem London og København vil den britiske stat hvert år kun alene kunne indkassere 6,7 millioner kroner i forhøjede afgifter.

Air Passenger Duty blev oprindeligt indført for at spare miljøet for CO2-belastningen, men kritikere har fremført, at lovgivningen alene fokuserer på længden af rejsen og derfor ikke tager hensyn til flyets brændstoføkonomi.

Air Passenger Duty-afgiften blev omlagt i 2008, hvor man gjorde langdistanceflyvningerne betydeligt dyrere og er flere gange forhøjet, senest per 1. november 2010.

Store protester

Afgiften har i de seneste måneder været sendt i offentlig høring, hvor brancheorganisationerog eksperter har foreslået adskillige ændringer,men nu har den engelske regering besluttetaf fastholde de eksisterende regler og blot forhøje afgiften.

Beslutningen møder stor protest fra brancheorganisationer og allerede i sidste måned opfordrede direktører fra British Airways, easyJet, Ryanair og Virgin Atlantic i fællesskab den britiske regering til helt at afskaffe APD-afgiften, men altså forgæves.

Det er vurderet, at op imod 6,5 millioner passagerer, der allerede har booket ogbetalt for enbillettil efter 1. april 2012 nu vil blive afkrævet en ekstra afgift på det forhøjede beløb.

Ifølge det britiske Air Travel Advisory Bureau har Storbritanniens Air Passenger Duty, der er verdens højeste, allerede nu kostet25.000 stillinger i den engelske rejseindustri.