Det er blevet mere sikkert at flyve

Året 2009 var det næstbedste år nogensinde for flyvesikkerheden. Det blev rapporteret om én ulykke pr. 1,4 mio. flyvninger, hvilket er 36 % lavere end for blot 10 år siden.

Mange husker sikkert AF447, der forsvandt i Atlanterhavet under ukendte omstændigheder den 1. juni 2009 på vej fra Rio de Janeiro til Paris. I alt 216 passagerer og 12 besætningsmedlemmer omkom ved den tragiske ulykke.

Menulykken betyder ikke, at det er blevet farligere at flyve – tværtimod. Den internationale luftfartsorganisation IATA har netop offentliggjort ulykkesstatistikken for 2009. Den viser, at 2009 har været det næstbedste år i luftfartens historie, hvad angår flyvesikkerhed.

Den globale ulykkesrate på vestligt byggede jetfly var på 0,71, hvilket svarer til én ulykke pr. 1,4 mio. flyvninger. Det er en væsentlig forbedring i forhold til 2008, der havde en ulykkesrate på 0,81 svarende til én ulykke pr. 1,2 mio. flyvninger.

Det hidtil bedste år var 2006 med en ulykkesrate på kun 0,65. Sammenlignet med tallene for blot 10 år tilbage, er der 36 % færre ulykker end i år 2000.

I absolutte tal så 2009-statistikken således ud:

 2,3 mia. flypassagerer fløj på 35 mio. flyvninger (27 mio.på jetfly og 8 mio. turboprop)
 19 ulykker, der involverede vestligt byggede fly – mod 22 i 2008
 90 ulykker (alle flytyper – også ikke-vestlige) – mod 109 i 2008
 18 fatale ulykker (alle flytyper) sammenlignet med 23 i 2008
 685 ofre for flyulykker mod 502 i 2008

“Sikkerhed er den allerhøjeste prioritet i luftfartsindustrien. Selv i et årti, hvor luftfartsselskaberne har tabt 5 mia.dollars om året i gennemsnit, har vi været i stand til at forbedre ulykkesstatistikken. Sidste år fløj 2,3 mia. passagerer trygt og sikkert ombord på fly i hele verden. Men hver ulykkeshændelse rummer en menneskelig tragedie, hvilket konstant minder os om, at det ultimative mål er ingen ulykker,“ udtaler IATA´s generaldirektør Giovanni Bisignani.