Det værste og det bedste ved flyrejser

Luftfarten har udviklet sig markant i det seneste årti. En ny undersøgelse viser, at de rejsende især værdsætter muligheden for at købe billetterne online og sammenligne priser, mens særligt de mange gebyrer og stigende afgifter opfattes negativt.

Luftfarten har udviklet sig markant i det seneste årti. Når man spørger kunder om hvad der er det værste ved flyrejser, er svaret ret entydigt: De ekstra gebyrer og afgifter som luftfartsselskaberne har indført.

Det er især gebyrer for bagage, indcheckning og betaling for måltider, derstår for skud, når de rejsende skal vurdere de seneste 10 års udvikling inden for blandt andet luftfartsindustrien.

Det er online-rejsebureauet Orbitz.com, der har foretaget en rundspørge blandt sine amerikanske kunder, hvor man bad dem sammenligne situationen i 2011 med situationen i 2001.

Undersøgelsen viser hvordan rejseopfattelsen i løbet af de 10 år har ændret sig markant på en række områder.

Og til trods for de mange overskrifter om forsinkelser og stigende flyskatter og afgifter, har udviklingen generelt været positiv.

Hele 71 % af de 1.000 adspurgte mener således, at hele rejseoplevelsen i dag overordnet set er bedre end for 10 år siden.

Det er især muligheden for at sammenligne priser online på tværs af selskaber, som de flyrejsende værdsætter. Hele 61 % af de rejsende fremhæver netop denne mulighed som den bedste ting ved rejser anno 2011 i forhold til 10 år tidligere.

Det er især internettets mange rejseportaler, søgemaskiner og prissammenligningstjenester, der har skabt en større gennemsigtighed i udbud og priser.

Udover evnen til at sammenligne priser, fremhæves især muligheden for at booke og foretage check-in online, selv at kunne vælge sæde samt forbedret adgang til forskellige rabatordninger og tilbud som positive tiltag.

Ser man på, hvad der er det værste, der er sket for rejseoplevelsen i de forgangne 10 år, peger ikke færre end 81 % af de rejsende på de mange ekstra gebyrer.

På listen over negative ting i 2011 i forhold til 2001 er også de store udsving i billetpriser og især de forøgede sikkerhedsforanstaltninger i lufthavnene.

Ser man på selve oplevelsen ombord i flyene fremhævede hver tredje, at de manglende gratis måltider og drikkevarer var en negativ udvikling i forhold til 10 år tidligere.

Ifølge undersøgelsen forudser Orbitz.com ikke overraskende, at især online bookinger og check-in via håndholdte enheder og mobiltelefoner vil præge de kommende år.