Deutsche Bahn åbner togrute fra London

Eurostar kan se frem til konkurrence i jernbanetunnelen mellem Storbritannien og det europæiske kontinent. Det er det tyske jernbaneselskab Deutsche Bahn, der fra 2013 vil indsætte nye tog mellem London og Frankfurt, Köln, Bruxelles og Amsterdam.

En ny transportmulighed mellem Storbritannien og kontinentet kan blive en realitet fra 2013, i hvert fald hvis det står til Deutsche Bahn.

Hidtil har Eurostar haft monopol ijernbanetunnelen mellem Storbritannien og det europæiske kontinent, men nu vil det tyske jernbaneselskabDeutsche Bahn etablere en direkte forbindelse fra London St Pancras International til Tyskland.

Det skal efter planerne skei december 2013, hvor Deutsche Bahn vil etablere en ny jernbanerute med tre daglige afgange fra London til Bruxelles. Herfra skal togsættet så opdeles. Denene halvdel skal fortsætte videre til Amsterdam via Rotterdam, mens den anden del af togsættet kører videre til Köln og Franfurt.

Planerne blev offentliggjort over for direktører i den britiske jernbaneindustri på et møde tidligere på måneden.

London-Frankfurt på 5 timer

Deutsche Bahn vil indsætte sine nybyggede ICE 3 (class 407) tog på strækningen, og forventer at kunne reducere rejsetiden fra London til Köln og Amsterdam til under 4 timer og fra London til Frankfurt til lige godt 5 timer.

Deutsche Bahn har allerede indleveret en formel ansøgning til sikkerhedsmyndighederne så de nye ICE 3 tog kan blive godkendt til at anvende tunnelen mellem Storbritannien og Frankrig. En godkendelse forventes allerede i indeværende år, og vil dermed bryde det monopol på togtrafik i tunnelen som Eurostar hidtil har haft.

Lige siden togtrafikken blev liberaliseret i EU sidste år har det været forventet, at konkurrenterne ville etablere nye ruter, der kunne konkurrere med Eurostars ruter fra London til Paris og Bruxelles.

Allerede i 2008 sagde Deutsche Bahns direktør i Storbritannien, at ruter mellem London og Tyskland var en “særdeles attraktiv“ mulighed i takt med at jernebanenettet i både Storbritannien og Belgien blev udbygget til højhastighedstog.