Digital klageadgang hos Pakkerejse-Ankenævnet

Har man haft en dårlig rejseoplevelse er det blevet lidt lettere at klage. Pakkerejse-Ankenævnet har nemlig indført en elektronisk klageadgang, hvor det er muligt at indgive en klage via Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Har man haft en dårlig oplevelse med en pakkerejse, er mulighederne for at klage sin nød nu blevet lidt lettere.

Pakkerejse-Ankenævnet har nemlig indført en elektronisk klageadgang.

Dermed er det muligt at indgive en klage til Pakkerejse-Ankenævnet via Klagerådgiveren på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dkeller via direkte link her.

Samtidig kan man betale klagegebyret på 275 kroner online med Dankort.

Når man har fået adgang til Klagerådgiveren, skal man for at få adgang til at udfylde klageskemaet til Pakkerejse-Ankenævnet først udfylde ”Klagetjek”-formularen, hvor det bliver vurderet, om Pakkerejse-Ankenævnet er rette klageinstans, og om sagen er klar til behandling ved Ankenævnet.

Hvis Pakkerejse-Ankenævnet har kompetence til at behandle klagen, og hvis betingelserne for behandling ved Ankenævnet er opfyldte, får klageren adgang til dels at udfylde klageskemaet og indsende sagens dokumenter elektronisk, dels til online at betale klagegebyret med Dankort.

Sammen med klageskemaet skal man indsende de relevante bilag til sagen, herunder faktura/rejsebevis, udbudsmateriale og korrespondance med rejsebureauet. Det er muligt at vedhæfte de relevante dokumenter elektronisk.

Hensigten med den nye elektroniske klageadgang er at lette og forbedre klageadgangen til Pakkerejse-Ankenævnet.

De tre typiske klager fra de rejsende angår i øvrigt hotelværelsernes standard/indretning/udstyr/størrelse,faciliteterne i øvrigt eller at den rejsende har fået et andet hotel end det bestilte.

I 2009 afsagde Pakkerejse-Ankenævnet kendelser vedrørende i alt 326 sager. I 40 procent af sagerne fik klageren medhold.