American Airlines Boeing 777-300ER (Foto: AA)

Direktørs fremtid blokerer for megafusion

Fusionen mellem American Airlines og US Airways er meget tæt på at falde på plads. Den sidste hurdle er spørgsmålet om, hvad American Airlines’ direktør skal lave i det nye selskab.

Megafusionen mellem to af USA’s største luftfartsselskaber er tæt på at falde på plads. Det skriver flere internationale medier. Den eneste større tilbageværende hurdle er hvilken rolle American Airlines’ nuværende koncernchef skal spille, når American Airlines og US Airways fusioneres.

American Airlines gik i betalingsstandsning i slutningen af november 2011 og søgte ind under den særlige amerikanske ”kapitel 11”-ordning, der giver et selskab mulighed for at rekonstruere sig selv i ly for kreditorerne.

Det langt mindre US Airways meldte sig i foråret sidste år på banen og erklærede sig villige til at fusionere med et nyt og rekonstrueret American Airlines.

US Airways’ koncernchef, Doug Parker, har fra starten slået fast, at han forventer at blive koncernchef i det nye selskab. Bestyrelsen i American Airlines er godt tilfreds med selskabets koncernchef Tom Horton, som har ledet processen med at rekonstruere selskabet. American Airlines’ fagforeninger og kreditorer er imidlertid skeptiske over for Horton på grund af hans noget anstrengte forhold til medarbejderne.

Derfor undersøger parterne nu hvilken rolle Horton kan spille i det nye selskab som alle kan acceptere. Det er ifølge Reuters den sidste store hurdle på vejen mod megafusionen.

Lov til at købe Dreamlinere
En amerikansk domstol gav onsdag American Airlines grønt lys til at underskrive den endelige aftale med Boeing om levering af 58 Boeing 787 Dreamliner-fly. På grund af betalingsstandsningen har American Airlines ikke tidligere måtte indgå købsaftalen. Iagttagere tolker domstolens grønne lys som et udtryk for, at American Airlines er meget tæt på at kunne forlade kreditorbeskyttelsens trygge rammer.

Hvis fusionen bliver en realitet, vil de seks største amerikanske luftfartsselskaber være blevet til tre, idet Delta Airlines og Northwest Airlines slog pjalterne sammen i 2008 og kalder sig i dag Delta Airlines. United Airlines og Continental Airlines sagde ja til hinanden i 2010 og flyver nu under navnet United Airlines.

American Airlines er i dag det eneste amerikanske medlem af oneworld-alliancen, mens US Airways sammen United er Star Alliance-medlemmer. US Airways har tidligere sagt, at man vil søge over i oneworld, hvis fusionen med American Airlines bliver gennemført for at komme ud af lillebroderrollen i Star Alliance.