DRF-direktør: Tendentiøs DR-udsendelse

Direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening er utilfreds med tirsdagens udgave af forbrugermagasinet DR Kontant. Tendentiøs og ikke forbrugeroplysende er DRF-direktørens kommentar til udsendelsen.

Forbrugermagasinet DR Kontant satte tirsdag aften endnu engang fokus på rejse- og luftfartsbranchen. Det var gebyrer for afbestilling og navneændring, der var i fokus i udsendelsen.

DR havde med baggrund i konkrete eksempler undersøgt, om man kunne få penge tilbage for betalte skatter og afgifter, hvis man annullerede billetter, der som udgangspunkt ikke var refunderbare. Det viste sig, at man skulle betale mellem 100 kroner og 500 kroner til rejsebureauet i administrationsomkostninger, hvis man ville have skatter og afgifter refunderet.

“Det er ikke i overensstemmelse med praksis, hvis et rejsebureau tager et gebyr af den størrelse. De må kun tage et gebyr på 100 kroner for refundering af skatter og afgifter på en flybillet, der ikke er brugt,“ sagde Susanne Bager fra Forbrugerklagenævnet i udsendelsen.

Det er direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening ikke enig i.

“Den praksis som Forbrugerklagenævnet henviser til er en SAS-sag tilbage fra 2008. Der er ting, der har ændret sig siden,“ mener DRF-direktøren.

Travellink i skudlinjen
I DR-programmet var det især online-rejsebureauet Travellink, der var i skudlinjen. Bureauet opkræver 400 kroner i adminstrationsomkostninger i forbindelse med refundering af skatter og afgifter på en billet, og skal man ændre navn i billetten koster det hele 995 kroner oveni flyselskabets afgift at foretage denne ændring.

“Omkring 95 til 98 procent af vores billetter sælges uden ændringer. Vore gebyrer afspejler de omkostninger, der er forbundet med at foretage de nævnte refunderinger eller ændringer,“ fortalte administrerende direktør Peter Carlsson til Kontant-værten Jakob Krogh.

Peter Carlsson indrømmede i udsendelsen, at bureauet kunne forbedre kommunikationen omkring gebyrer. Travellink vil således i næste uge ligge en tydeligere prisliste ud på hjemmesiden.

Tendentiøst
Dette blev konklusionen og det tilsyneladende noget magre resultat, der blev videreformidlet som 25 minutters forbrugerjournalistik i den bedste sendetid.

“Det var en tendentiøs udsendelse og i min verden overhovedet ikke forbrugeroplysende. Det er påfaldende, at mit to timers interview blev skåret helt ud af programmet. Du blev ikke klogere, og udsendelsen fokuserede på et problem i rejsebranchen, der er forsvindende lille,“ siger direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

DRF-direktøren kunne samtidig korrigere en af oplysningerne i Kontant-udsendelsen. Her blev det fortalt, at forbrugerne ifølge loven altid har krav på at få tilbagebetalt skatter og afgifter på ubenyttede billetter. Men ifølge Lars Thykier gælder det ikke ved pakkerejser samt hos bestemte flyselskaber som Ryanair, der har ansvarsfraskrevet sig fra denne regel.

Link: DR Kontant – Gebyrernes himmelflugt