DSB-direktør går undercover

Direktør for Fjern- og Regionaltog i DSB, Frank Olesen, mærker på egen krop, hvordan det føles at ordne togsæt på beskidte rangerpladser. Og så får topchefen personligt store problemer med at få sine egne tog afsted til tiden. Det hele kan opleves i DR’s program ‘Undercover Chef’, der vises på DR1 tirsdag aften kl. 20.30.

DSB´s direktør for Fjerne- og regionaltog, Frank Olesen kan have en lille fordel, når han går undercover i TV-programmet “Undercover Chef“, som DR sender tirsdag aften.

Det er nemlig en fordel ikke at være så kendt et ansigt hos medarbejderne. Frank Olesen blev nemlig ansat i en nyoprettet stilling i DSB den 1. november 2007, hvortil han kom fra en stilling som direktør i ATP samt tidligere ansættelser hos TDC og belgiske Belgacom. Dermed har han kun været i virksomheden i lidt mere end 3 år.

Fra Frank til Finn
I DR-programmet “Undercover chef“ må Frank Olesen lade skægget stå og trække i arbejdstøjet for at bevæge sig rundt på gulvet blandt medarbejderne i DSB. En af opgaverne er at finde ud af, hvorfor kunderne ikke altid er lige tilfredse med DSB.

Direktørens og medarbejdernes oplevelser bliver sendt på DR1 kl. 20.30 tirsdag aften. Hér vil seerne blandt andet opleve topchefen gå med salgsvognen gennem toget København-Aarhus og retur igen. Han mærker også på egen krop, hvordan det føles at ordne togsæt på beskidte og farlige rangerpladser om natten. Og så får han også personligt store problemer med at få sine egne tog afsted til tiden.

“Jeg er direktør for en masse mennesker, og mine beslutninger påvirker kollegerne. Nogle gange kan togdrift herinde i Sølvgade godt blive et lidt abstrakt begreb, så jeg har længe haft lyst til at komme tæt på både kunder og medarbejdere, uden at der bliver taget hensyn til, at jeg er chef,« siger Frank Olesen.

For ikke at blive genkendt i forbindelse med TV-optagelserne måtte han agere under navnet Finn og lade skægget stå. Herudover måtte han også som en del af programmet lade sig kronrage foran TV-holdet.

“Det var grænseoverskridende at gøre, synes jeg. Det er svært at forklare, for det er jo bare hår, men det var næsten som at tage alt tøjet af,“ fortæller han.

Direktøren forsinkede toget
En af Frank Olesens – og mange kollegers – kæpheste er ‘tog til tiden’. DSB arbejder i øjeblikket med at forbedre punktligheden. Derfor var det også ærgerligt, at det var Frank Olesen, der på optagelsernes sidste dag forsinkede et InterCity-tog fra København til Aarhus med otte minutter.

“Jeg læssede for langsomt, fordi jeg ikke er øvet i det. Togpersonalet råbte og skreg, og det var umiddelbart meget stressende. Hovedbanegården er ikke indrettet til moderne catering, så arbejdsforholdene er ikke de bedste, men folkene herinde knokler. Jeg oplevede et stort fokus og en præcis arbejdsgang blandt medarbejderne, og det er jo til at blive tosset i hovedet af, at det var min skyld, at toget blev forsinket,«fortæller Frank Olesen efterfølgende.

Frank Olesen siger, at deltagelsen i ”Undercover chef” har været en stor oplevelse, hvor han er blevet rustet til at træffe endnu bedre beslutninger. “Det har været en rigtig fed oplevelse, og nu ligner jeg efterhånden mig sig selv igen,“ siger en skægløs Frank Olesen.

Du kan følge med i, hvordan Frank Olesen klarer sig, og hvordan kollegerne reagerer tirsdag aften i DR-programmet ”Undercover chef”på DR1 kl.20.30.

Foto: Direktør for Fjern- og Regionaltog, Frank Olesen, som han ser ud, når han ikke er i forklædning som ‘undercover chef’. (Sine Fiig)