Dyrere flybilletter som følge af EU-kvoteafgift

De europæiske flypassagerer skal betale mere for flybilletterne som følge af EUs CO2-kvoteafgifter fra 1. januar 2012. Ifølge klimakommissær Connie Hedegaard må EU vise miljømæssig ansvarlighed til trods for global uenighed blandt luftfartsselskaberne.

Hvis EU får magt som de har agt, så skal de europæiske flypassagerer gribe dybere i lommerne, når de fremover skal betale for deres flybilletter.

Flyrejsende skal nemlig forberede sig på dyrere flybilletter i fremtiden som konsekvens af enEU-kvoteafgift.

Flyvninger mellem Europa og Nordamerika vil blive dyrere fra og med 2012, hvor EU tvinger luftfartsselskaberne til at købe de såkaldte CO2-udlednings-tilladelser.

I denne uge erkendte EU, at det kan betyder en merpris på 4-24 euro for en returbillet på en transatlantisk flyvning.Det svarer til mellem 30 og 179 kroner i merpris for en returbillet.

EU vil gennemføre stramningerne på trods af, at den amerikanske luftfartsindustri har indbragt de nye afgifter for retten. Også de kinesiske luftfartsselskaber har klaget over de nye afgifter, der ventes at koste dem op imod 700 millioner kroner i meromkostninger om året.

Den nye lovgivning træder i kraft per 1. januar 2012, hvor EU har fastsat et loft over hvor meget luftfartsselskaberne må forurene, når de lander eller letter i en af de 27 europæiske lande, der hører under det såkaldte Emissions Trading Scheme (ETS).

Luftfartsselskaberne vil derfor skulle købe CO2-tilladelser.

Der er dog et plaster på såret, idet EU giver luftfartsselskaberne 85 % gratis CO2-tilladelser i 2012.Denne andel faldertil 82 % i den 3. periode af ETS-systemet, der løber fra 2013 til 2020.

Derfor mener EU’s klimakommissær, danske Connie Hedegaard, da heller ikke at luftfartsselskaberne har grund til at klage.Det nye udspil giver selskaberne sikkerhed for, hvor mange licenser de skal købe helt frem til 2020, og samtidig har de gratis licenser en meget stor værdi.

“Med de nuværende markedspriser repræsenterer de gratis licenser en værdi på over 20 milliarder euro (knap 150 milliarder danske kroner, red.) frem til 2020,“ sigerklimakommissær Connie Hedegaard.

EUs klimakommissær erkender, at der er stor uenighed blandt den globale luftfartsbranche omkring disse afgifter, men den uenighed fritager ikke EU fra at vise miljømæssig ansvarlighed og vise vejen for andre.

Hun opfordrer luftfartsselskaberne til at modernisere deres flyflåde og nedbringe brændstofforbruget.