Eastern Air Lines i comeback

Efter 24 år, 4 måneder og 7 dage er amerikanske Eastern Air Lines kommet på vingerne igen.

Torsdag den 28. maj var en historisk dag i amerikansk luftfart. Denne dag gennemførte det nye Eastern Air Lines den første kommercielle passagerflyvning efter rekonstruktionen af det hæderkronede gamle flyselskab.

Det var således første gang i 24 år, 4 måneder og 7 dage, at flyselskabet med den velkendte hockeystav i logoet var på vingerne igen.

Første flyvning gik fra Miami til Havana som flight EE3145, og udover et par flyvninger til Cuba i samarbejde med HavanaAir, er der også gennemført en returflyvning til Ronald Reagan Washington National Airport.

Eastern Air Lines har i første omgang anskaffet sig et otte år gammelt Boeing 737-800 fly, der er blevet døbt Spirit of Captain Eddie Rickenbacker. I næste måned leveres endnu et fly, der er indrettet med 144 sæder. Dette fly sættes i drift den 1. juli, og i løbet af august kommer et tredje fly i drift.

I begyndelsen vil Eastern Air Lines kun operere i charter- og ACMI-markedet, men inden for et par år ønsker flyselskabet at udbyde egne flyvninger..

Resultatet af otte års hårdt arbejde
Det oprindelige Eastern Air Lines blev etableret i 1926, og flyselskabets udvikling tog rigtig fart, da piloten Eddie Rickenbacker i 1938 købte flyselskabet fra General Motors.

I slutningen af 1980´erne fløj det Miami-baserede flyselskab ind i økonomisk uvejr og kom under den særlige konkursbeskyttelse i den amerikanske Chapter 11-lovgivning. Men lørdag den 19. januar 1991 var det endegyldigt slut for Eastern Airlines, da Operation Ørkenstorm under den første golfkrig knækkede flyselskabet.

Siden 2007 har en investorgruppe arbejdet ihærdigt på at få flyselskabet på vingerne igen. Investorgruppen erhvervede sig de immaterielle rettigheder til navn og logo for Eastern Air Lines, og har sidenhen arbejdet ihærdigt på at få flyselskabet på vingerne igen.

Andre store traditionsrige amerikanske flyselskaber som Pan Am og Braniff er også forsøgt vækket til live igen, men uden succes. Noget kunne tyde på, at Eastern Air Lines i første omgang har fundet en holdbar forretningsmodel, der måske på sigt kan genskabe en noget mindre udgave af det flyselskab, der sendte 18.000 ansatte ud i arbejdsløshed en januar-aften i 1991.