easyJet betaler millioner for retten til sit navn

Storbritanniens største flyselskab, easyJet, har løst en bitter retstvist med easyGroup omkring retten til at benyttte easyJet som navn. Dermed forsvinder en usikkerhed, som potentielt kunne have tvunget luftfartsselskabet til at skifte navn.

Hvad gør man når man er Storbritanniens største flyselskab og har et navn som rigtigt mange forbinder med billige billetter, men vel og mærke et navn, som man reelt ikke har ejerskabet af?

Det spørgsmål har været aktuelt foreasyJet, der nu harløst en langvarig retstvist med easyGroup omkring retten til at benyttte easyJet som navn. Dermed forsvinder en usikkerhed, som potentielt kunne have tvunget luftfartsselskabet til at skifte navn.

Det er en netop afsluttet revideret licensaftale, der løser denlangvarige højesteretssag om brug af brandet easyJet. Ifølge selskabet skal den nye aftale give klare linjer for både easyJet og easyGroup og samtidig forbedre easyJets operationelle fleksibilitet og forretningsmæssige frihed.

Selskabet meddeler, at den reviderede licensaftale vil sikre easyJets verdensomspændende ret til at bruge dets brand på en måde, som beskytter easyJets nuværende kommercielle aktiviteter og giver klarhed og vished om licensens betingelser.

Samtidig giver aftalen easyJet frihed til at indgå nye co-brandingaftaler med andre leverandører af rejsetjenester og white label-partnere indenfor eksempelvisbilleje, hoteller og rejseforsikring.

Rettighederne i aftalen vil fortsætte de næste 50 år med en minimum binding på ti år til gengæld for en årlig licensafgift på 0,25 pct. af easyJets omsætning. Betalingen er fastsat til £3,9 millioner og £4,95 millioner for aftalens første to år.

For at få aktionærernes godkendelse af den ændrede brandlicens opgiver Sir Stelios sin ret til at udnævne sig selv som formand for easyJet. Samtidig ophører easyGroups ret til at være repræsenteret i easyJets bestyrelse.

”easyJet er vokset og har udviklet sig siden brandlicensen blev indgået, og licensaftalen blev derfor nødt til at blive præciseret for at muliggøre, at virksomheden kan bevæge sig fremad. Jeg mener, den ændrede aftale afstemmer easyJet-aktionærerne og licensgivers interesser bedre. Jeg vil gerne takke Sir Stelios for hans konstruktive tilgang til vores forhandlinger de sidste uger. Sir Stelios skabte easyJet, og dets succes er en hyldest til hans vision og energi,”siger easyJet bestyrelsesformand, Sir Mike Rake.

Koncernchef hos easyJet, Carolyn McCall, kalder aftalen “en fornuftig løsning på en svær konflikt“ mensaftalens anden part, nemlig easyGroups formand, Sir Stelios Haji-Ioannou, håber, at den nye aftale kan skabeværdi for alle aktionærer.

“Den måde, lavprisselskaberne tjener penge på, har ændret sig i de 10 år, der er gået, siden den originale licensaftale blev indgået. Denne udvidelse giver flyselskabet mulighed for at udvide dets forretning endnu mere ved at fjerne nogle af de restriktioner, den originale aftale påtvang,“ siger Sir Stelios Haji-Ioannou.

Ændringerne betyder, at flyselskabet easyJet får en øget interesse for de andre easyGroup-licenshavere (såsom easyHotel, easyCar og easyBus) og samtidig vil den aftalte licensafgift give en passende godtgørelse for easyGroup.

easyJet er Storbritanniens største og Europas fjerde største flyselskab målt på antal passagerer. I 2009 fløj flyselskabet 46 millioner passagerer. Da easyJet blev børsnoteret i 2000, blev varemærket overført til Haji-Ioannous selskab easyGroup, og flyselskabet fik en licens på navnet til en pris på 1 pund årligt.Senere trak Haji-Ioannou selskabet i retten på beskyldninger om brud på licensaftalen ogeasyJet har brugt over 4 millioner pund på retssagen om navnet.

Tilbage i maj 2010 trak Stelios Haji-Ioannou sig fra selskabets bestyrelse i protest mod det han mente var et uansvarligt ekspansionsprogram fra den nuværende ledelses side.