EasyJet-fly ved Go-fingeren i København Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

EasyJet går i minus

EasyJet kom ud af vinterhalvåret med røde tal, hvilket primært skyldes effekterne af terrorhandlinger og flyvelederstrejker.

Det britiske lavprisflyselskab easyJet fløj i de seneste seks måneder af finansåret ind i svag turbulens, der fik bundlinjen til at skifte fra sort til rød. I perioden fra 1. oktober 2015 til 31. marts 2016 havde selskabet en omsætningsvækst på blot 0,3 procent til 1.771 mio. britiske pund, hvilket svarer til næsten 17 mia. danske kroner.

Underskuddet blev på 24 mio. pund (230 mio. danske kroner) mod et overskud i samme periode året før på syv mio. pund, eller lige i underkanten af 70 mio. danske kroner.

Traditionelt er vinterhalvåret svagt, men easyJet er i denne seks måneders periode blevet ramt af virkningerne fra terrorangrebene i Paris og Bruxelles samt indstillingen af flyvningerne til Sharm el-Shekih som følge af en terrorhandling mod et russisk passagerfly. Sammen med franske flyvelederstrejker og vintervejret har det haft en negativ påvirkning per solgt sæde, således at gennemsnitsindtægten faldt med 6,6 procent per produceret flysæde.

De lave oliepriser, en stærk oktober og en påske, der faldt i marts måned var dog ikke nok til at trække resultatet i plus, men hos easyJet er man alligevel godt tilfreds trods det mindre underskud.

“EasyJet har leveret en robust finansiel præstation gennem det seneste halve år på trods af de allerede kendte eksterne begivenheder. Vi er overbevist om, at vi for hele finansåret vil kunne vise vækst i passagerer, omsætning og overskud,” siger koncernchef Carolyn McCall i en kommentar til halvårsregnskabet.

Sommervækst og 10 nye fly
I vinterhalvåret rejste 31 mio. passagerer med easyJet mod 28,9 mio. i samme periode året før, hvilket svarer til en samlet stigning på 7,4 procent. Belægningen var uændret med 89,7 procent blandt andet som følge af en stram kapacitets-disciplin. Herudover kan det britiske lavprisflyselskab glæde sig over en vækst på 34 procent i salget om bord på flyene. Det skyldes i følge selskabet, at kvaliteten af udbudte produkter og tjenester er blevet løftet.

Et af easyJet´s strategiske mål er at opbygge stærke positioner i de store slot-restriktive lufthavne, hvor man ønsker en markedsposition som nummer et eller to. Det er indtil videre lykkedes i London-Gatwick, Geneve, Paris-CDG, Amsterdam-Schiphol og Milano-Malpensa. Eksempelvis sidder easyJet på 49 procent af markedet i Gatwick og 40 procent i Geneve-Cointrin.

EasyJet forventer en samlet vækst på 6,5 procent fra 1. april til 30. september. Det hænger blandt andet sammen med, at flyselskabet i denne periode får leveret 10 nye Airbus A320ceo-fly, der er indrettet til 186 passagerer. I dag råder selskabet over 144 eksemplarer af A319-fly med plads til 156 passagerer samt 103 A320´ere med plads til 180 passagerer. I løbet af vinterhalvåret 2016/17 bliver A320-flyene med 180 sæder ombygget, hvormed der bliver plads til seks flere sæder i kabinen.

Fra juni 2017 vil easyJet modtage det første af 130 Airbus A320neo, således at selskabet kan fortsætte udfasningen af de mindre A319-fly.

Relaterede artikler:

EasyJet vil ansætte 450 piloter

EasyJet har tabt pusten

EasyJet åbner to nye baser på en uge

Rekordresultat for easyJet

EasyJet fejrede sig selv med popmusik og modeshow