EasyJet benytter lavprisfinger CPH Go (Foto: Arne V. Petersen)

easyJet øger fra CPH Go

Siden etableringen af Københavns Lufthavns lavprisfinger CPH Go i november sidste år er det ikke lykkedes at tiltrække mere trafik. Nu kommer en beskeden hjælp fra easyJet, der øger med tre ugentligte frekvenser på ruten til Basel. Det betyder årligt ekstra 35.000 passagerer gennem terminalen.

Der er lang vej igen, inden Københavns Lufthavn når kapacitetsgrænsen i CPH Go lavprisfingeren. Indtil videre er det easyJet og farven orange, der dominerer i terminalbilledet.

Samlet set leverer easyJet omkring 800.000 passagerer årligt i CPH Go, hvilket er et pænt stykke under den normerede kapacitet for lavprisfingeren.

Men nu er der beskeden hjælp på vej. easyJet har besluttet at øge frekvenserne på ruten til Basel. Det sker fra1. januar, når der opgraderes til daglige afgange.

Oprindeligt etablerede easyJet Basel-ruten i november sidste år med fire ugentlige afgange.I højsæsonen i sommeren 2011 har der været fløjet tre gange ugentligt til Basel, mens der fra 12. september igen køres op til fire ugentlige rundture og yderligere op til fem rundture fra den 31. oktober. Og endelig som nævnt fra 1. januar daglige afgange.

Da easyJet anvender fly af typen Airbus A319 med 156 sæder, vil kapacitetsudvidelsen svare til årligt omkring 35.000 passagerer ved en belægningsprocent på omkring 75. En beskeden udvidelse for den højt profilerede lavprissatsning.

Der er derfor stadig lang vej igentil at kunne gøre CPH Go-fingeren og lufthavnens dual-airport strategi succesfuld. Det vil kræve, at easyJet etablerer en base-operation i Københavns Lufthavn i kombination med tiltrækning af lavprisflyselskaber som Vueling, Wizz Air og Ryanair til lufthavnen.

Foto: Arne V. Petersen