EasyJet benytter lavprisfinger CPH Go (Foto: Arne V. Petersen)

EasyJet slår Ryanair på væksten

Ryanair og EasyJet konkurrerer indædt om at være Europas største og førende lavprisselskab. Ryanair ligger forrest målt på passagertallene, men i marts voksede EasyJet hurtigere end konkurrenten.

Irske Ryanair og britiske EasyJet har forlængst skilt sig ud i kampen om at være Europas største lavprisselskab.

De to rivaler kæmper en indædt kamp, og hvis man ser på vækstraterne som det afgørende, er der grund til glæde hos ledelseni EasyJet.

De netop offentliggjorte trafiktal viser nemlig, at EasyJet i marts 2011 fløj 4.435.624 passagerer. Det er en stigning på ikke mindre end 11,9procent i forhold til samme måned året før. Her fløj selskabet med 3.964.399 passagerer.

Væksten på 11,9procent for EasyJet er således højere end ærkerivalerne hos Ryanair, der præsterede en vækstpå 7,9procent i marts 2011, omend Ryanair i faktiske tal fløj med flere passagerer.

Også målt på belægningsprocenten, der udtrykker antallet af passagerer i forhold til antallet af tilgængelige passagersæder, er EasyJet foran Ryanair.

I marts 2011 havde EasyJet en belægningsprocent på 86,9, hvilket nok var en lille tilbagegang i forhold til samme måned året før, men noget over Ryanairs 79 procent.

Skønt EasyJet altså umiddelbart præsterer en højere vækst, er der endnu et godt stykke vej op til Ryanair i kampen om at blive Europas største lavprisflyselskab.

I de foregående 12 måneder præsterede EasyJet en vækst på 8,5procent til 51.234.443 passagerer. Tilsvarende fløj Ryanair i de seneste 12 måneder med 73,5 millioner passagerer og har således fortsat et solidt forspring.

EasyJet flyver mere end 500 ruter med 182 fly i 28 lande. Selskabet blev oprindeligt grundlagt i 1995 af Sir Stelios Haji-Ioannou og beskæftiger i dag mere end 6.000 ansatte. Selskabet er i dag den fjerdestørste operatør i Københavns Lufthavn, hvorfra der er otte ruter med udganspunkt i Go-lavprisfingeren.

Foto: Arne V. Petersen