(Foto: Nicarnica Aviation)

EasyJet uden aske-detektor

Hvis en ny askesky lammer europæisk luftrum i nærmeste fremtid, så kommer easyJet ikke til at kunne drage nytte af den aske-detektor, som selskabet har været med til at udvikle. Men så findes der andre metoder.

Det britiske lavprisflyselskab easyJet har sammen med Airbus og en række teknologivirksomheder de senere år brugt stor energi på at udvikle et apparat, der kan monteres på selskabets fly og måle hvor mange askepartikler, der er i luften.

Arbejdet blev sat i gang efter at aske fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull i april 2010 lammede europæisk luftrum i over en uge. Dengang opstod der stor diskussion mellem luftfartsmyndighederne og luftfartsselskaberne om hvornår det var sikkert at sende fly på vingerne igen. Derfor så easyJet en interesse i at være med til at udvikle en teknologi, der kunne måle indholdet af askepartikler i luften. På den måde kunne man nemmere afgøre, hvornår det var sikkert at flyve i et bestemt luftrum og ikke spilde unødig tid med at have fly stående på jorden.

Efter en række tests sidste år er teknologien, kaldet AVOID (Airborne Volcanic Object Imagining Detector), nu sat i produktion og forventes introduceret på easyJets fly næste år.

Postgang for sent
Det kan dog vise sig at være en postgang for sent. For netop nu rør en anden islandsk vulkan på sig. Det er vulkanen Bardarbunga, der kan gå hen og gå i udbrud og sende aske ind over Europa. De islandske myndigheder har sat faren for et udbrud på orange niveau. Det er trinnet lige under rødt niveau, som betyder, at vulkanen er gået i udbrud.

Hvis vulkanen går i udbrud og en askesky går til vejrs og sætter kursen mod Europa, så har easyJet dog tænkt på alternative måder at blive opdateret om situationen på. Sammen med selskabet bag teknologien, Nicarnica, flyproducenten Airbus og Norwegian Institute for Air Research påtænker easyJet at benytte infrarøde kameraer på en række vejrsatellitter til at danne sig et overblik. Og hvis en askesky kommer til at spille ind på europæisk luftfart gennem flere dage kan det tænkes, at et testfly med AVOID-teknologien ombord går i luften.

Flybranchen vågnede op
Ideen om at kunne vise piloter askeskyer i luften opstod dog længe før Eyjafjallajökull’s udbrud i 2010.I 2003 forespurgte Dr. Fred Prata fra Nicarnica Aviation, flyproducenten Airbus, om de havde interesse i at teste en teknologi, der kunne vise piloter askeskyer i luften, og derved give mulighed for at styre udenom dem. Teknologien blev fundet interessant hos Airbus, men flyproducenten manglede et incitament til at igangsætte en udvikling af teknologien til brug på fly.

”Med askeskyen fra Eyjafjallajökull hængende over Europa i 2010, vågnede flybranchen op. De så, hvor store omkostninger det gav dem, og erkendte, at de havde brug for et system, som ville forhindre noget lignende i at ske igen,” fortalte Fred Prata i november sidste år til CHECK-IN.dk.

Fred Prata sad i 2010 selv strandet i San Francisco på grund af askeskyen, da han blev ringet op af Ian Davids, chefingeniør hos easyJet, der havde fundet Fred Prata og hans ekspertise over internettet. Ian Davids bad Fred Prata om at præsentere AVOID-konceptet for easyJet, som endte ud med at tabe 55 mio. britiske pund (svarende til 490 mio. DKK) på askeskyen. Med kendskab til AVOID tog det britiske flyselskab kontakt til Airbus og forelagde Fred Pratas idé nok engang.

Med erfaringerne fra askeskyen havde Airbus nu et godt incitament for at indgå et partnerskab med easyJet om test af teknologien. Efter at Nicarnica Aviation havde videreudviklet AVOID til brug på fly, påbegyndtes testene i sommeren 2012 og i november sidste år blev resultaterne af en vellykket stor-test, der omfattede brugen af en kunstig askesky præsenteretfor verdenspressen i Toulouse.